Kokemustoimijuus on monella tapaa tärkeää

09.06.2022

Vili Korhonen.

Minun tieni kokemustoimijaksi alkoi Lapissa toimivan Erityislasten Omaiset ELO ry:n kautta. Järjestö on ollut minulle monella tapaa tärkeä.

Muistan edelleen yhden keskustelun, jonka kävin vuonna 2018, kun olin palkkatöissä ELO:lla. Istuskelin tauolla yhden toisen silloisen ELO:n työntekijän kanssa, ja yllättäen keskustelu kääntyi siihen, että aloimme jutella erityisihmisten asioista. Jäin miettimään, miten voisin käydä lisää sellaisia keskusteluja. Jonkun aikaa meni, ja äitini ehdotti, että pitäisikö minun alkaa ELO:n kokemuspuhujaksi. Tajusin, että tuohan se on varmaan paras tapa siihen, joten suostuin.

Minulle tärkein juttu ja isoin syy kokemustoimijana toimimiseen on harvinaisen diagnoosin omaavana tietoisuuden levittäminen. Muita tärkeitä juttuja, joista haluan kokemustoimijana kertoa ovat monet erityisihmisten asiat. Kaikkein tärkeimpinä niistä on palkkatyö, ja että kaikki erityisihmiset ovat erilaisia keskenään eivätkä samanlaisia niin kuin joskus tunnutaan ajattelevan. Myös se, että vaikka aina ei ole helppoa, niin kuitenkin kaikesta voi selvitä ja elää lopulta hyvää ja itsensä näköistä elämää.

Tähän mennessä olen käynyt puhumassa kokemustoimijana aika monessa paikassa. Ensimmäinen virallinen kokemuspuhujakeikkani taisi olla erityisammattioppilaitos Luovilla loppuvuodesta 2019. Siellä kävin puhumassa Onnen avaimet -musikaalista. Teimme musikaalin aiemmin sinä vuonna Pohjois-Suomen Me Itse -ryhmän eli Lapin Metkojen ja Kansalaisopisto Rovalan kanssa.

Tämän lisäksi olen käynyt Lapin yliopistolla Lapin Metkojen taustatuen kanssa, kun me haimme opiskelijaharjoittelijaa Metkoille. Lopulta saimme niitä kolme! Kaupunginvaltuustolle olen käynyt myös puhumassa. Kävin luovuttamassa heille Lapin Metkojen puheenjohtajan kanssa Metkojen ja Me Itse ry:n vetoomuksen ennen valtuuston kokousta. Vetoomus käsitteli useampia aiheita, joista yksi oli palkkatyö.

Viime keväänä pidin ensimmäistä kertaa PowerPoint-esityksen, joka kertoo minun elämästäni. Olen esittänyt sitä muutaman kerran, kun olen ELO:n kautta ollut kokemuspuhujana. Muutenkin viime vuonna tuli vedettyä pari puhujakeikkaa etänä.

Tämän vuoden alussa minulla oli ensimmäiset puhujakeikkani Rovaniemen ulkopuolella, Sodankylässä ja Keminmaassa. Äskettäin olin myös paneelissa keskustelemassa muutaman muun ELO:n kokemuspuhujan kanssa. Keskustelimme paneelissa muun muassa lapsuudesta, erilaisista diagnooseista ja voimavaroista. Näiden lisäksi olen kirjoittanut paikallislehteen pari juttua, jotka molemmat liittyivät viime kevään kuntavaalikampanjaani.

Tukiliiton Kokemustoimijakoulutuksen kautta olen saanut tietoa kokemustoimintaan liittyvistä termeistä, siitä mitä ne tarkalleen ottaen tarkoittavat ja niiden eroavaisuuksista, kuten esimerkiksi siitä, miten kokemustoimija ja kokemusasiantuntija eroavat toisistaan.

Kysyin myös eräältä toiselta koulutuksessa olevalta, mitä koulutus on hänelle antanut ja onko hän oppinut sen aikana jotain uutta. Vastauksiksi sain, että hän on saanut uutta tietoa esimerkiksi siitä, missä voi kokemustoimijana toimia sekä oppinut jännityksestä ja Tukiliitosta.

Mieleenpainuvimpana tekonani kokemustoimijana pitää kyllä mainita viime vuoden marraskuun Kehitysvammaisten teemaviikon tempaus, kun Rovaniemen Kohtaa mut -kahvila, Lapin Metkat ja ELO:n nuorisojaosto järjestivät kiusaamisen vastaisen mielenilmauksen Rovaniemen keskustassa. Siinä pääsi puhumaan tärkeän asian puolesta ja vaikuttamaan asioihin ihan uudella tavalla. Minua ja erästä toista haastateltiin jopa radioon silloin ja minä kerroin kiusaamisesta megafoniin omia kokemuksiani, jotka olin aiemmin kirjoittanut ylös.

Tähän loppuun vielä laitan sanat, joilla lopetin puheenvuoroni Keminmaassa: Jokainen on oman elämänsä paras asiantuntija!

Tärkeitä juttuja, joista haluan kokemustoimijana kertoa ovat monet erityisihmisten asiat. Kaikkein tärkeimpinä niistä on palkkatyö, ja että kaikki erityisihmiset ovat erilaisia keskenään.

Blogin kirjoittanut Vili Korhonen työskentelee tällä hetkellä osa-aikaisena hanketyöntekijänä Elämä omaksi -hankkeessa Rovaniemellä.

Elämä omaksi -hanke kouluttaa kokemustoimijoita

Tukiliiton Elämä omaksi -hanke järjesti kokemustoimijakoulutuksen tänä keväänä Oulussa ja Rovaniemellä. Koulutusta on tehty yhteistyössä Aarne ja Aune -hankkeen kanssa, jolla on myös yksi osallistujaryhmä Kuopiossa, sekä Me Itse ry:n kanssa. Koulutus pohjautuu valtakunnallisen Kokemustoimintaverkoston koulutusmateriaaleihin. Koulutuksen materiaali on selkomukautettu tätä koulutusta varten. Koulutuksen ensimmäinen osallistujaryhmä osallistuu koulutuksen kehittämiseen ja arvioi esimerkiksi materiaalien riittävää selkeyttä. Koulutuksen jälkeen kokemustoimijoilla on mahdollisuus jatkaa Tukiliiton kokemustoimijaverkostoon. Verkoston kautta tuodaan esiin tukea tarvitsevien ihmisten kokemusääntä eri tilanteisiin ja tarpeisiin. Verkostossa kokoontuu ja vaikuttaa 20 aktiivista kokemustoimijaa. Pian kokemustoimijoita tulee lisää, kun Pohjois- ja Itä-Suomen Elämä omaksi -hankkeiden kouluttamia nuoria ja aikuisia kokemustoimijoita kutsutaan mukaan.