Sirkka Merikoski kokosi muistot uuteen kirjaan

20.06.2021

Tukiliiton pitkäaikainen toiminnanjohtaja Sirkka Merikoski muisteli liiton alkuajat kansien väliin. Kirja on kunnianosoitus kaikille Tukiliiton yhdistysten jäsenille. Huom. Tukiliiton jäsenyhdistykset saavat alennuksen kirjasta.

Kehitysvammaisten Tukiliiton pitkäaikainen toiminnanjohtaja Sirkka Merikoski sukeltaa Tukiliitto-muistelmissaan liiton alkuvuosikymmeniin, 1960-luvulta alkaen.

”Kirjan nimi tulee Edu Kettusen laulusta Minä kuulen sydänten äänen. Käytimme laulun sanoja 1980-luvulla yhden keräyksemme julisteessa”, Merikoski kertoo.

Liiton historiaa on tallennettu aiemminkin. Selkokielinen historiikki Vaikka se kestäisi sata vuotta julkaistiin kymmenen vuotta sitten, kun liitto täytti 50 vuotta. Merikosken mukaan hänen kirjansa lähestymistapa on vähän toisenlainen.

”Se pohjautuu pääosin omiin muisteloihini, joita on kertynyt yli 34 vuotta kestäneen työrupeaman aikana. Teksti minun syntymäpäivälahjani liitolle.”

Kirja on myös kunnianosoitus kaikille 60 vuoden aikana toimineille jäsenille.

”Vasta-alkaneen liiton työ ei ollut helppoa ja taloudelliset edellytykset olivat hyvin rajalliset. Toimintaa on kuitenkin siivittänyt voimakas me-henki, joka on saanut aikaan melkeinpä ihmeitä.”

Merikoski jäi eläkkeelle vuonna 2003, ja suurin piirtein niihin aikoihin hän päättää kirjansa. Hän sanoo jättävänsä seuraavien polvien tehtäväksi tulkita kuluvan vuosikymmenen tarinat.

Tukiliitto julkaisi kirjan kesäkuun liittokokouksessa.

Haastattelu: Merja Määttänen, Tukiviesti

Sirkka Merikosken kuva: valokuvaaja Laura Vesa

""

Minä kuulen sydänten äänen -kirjan hinta ja yhdistyshinta

Kirja maksaa 18 euroa (+toimituskulut).
Kirjaa voi ostaa Tukiliiton kaupasta
Tukiliiton kauppa

Tukiliiton jäsenyhdistysten tarjoushinta

Huom. Tukiliiton jäsenyhdistykset voivat ostaa kirjaa yhdistyshintaan. Yhdistykset voivat jälleenmyydä kirjaa. Yhdistyshintojen tiedustelu: Tiina Hänninen, yhteystiedot alla.

Tilaukset:
www.tukiliitto.fi/kauppa