Sisaruus

Sisaruus tuo elämään paljon iloa, mutta myös tiukkoja tilanteita.

Suloinen sisaruus

Sisaruus tuo elämään paljon iloa ja vähän harmiakin. Sisaruussuhde on elämän mittainen, arvokas ja jokaiselle yksilöllinen kokemus. Vammattoman sisaren tukeminen on tärkeää, kun sisaruutta sävyttää vamma tai sairaus. Vanhempien tehtävä on antaa sisaruudelle paitsi tukea, myös rauhaa ja aikaa kehittyä.

Vanhemmat voivat tukea lapsiaan, mutta he eivät voi rakentaa sisaruutta lastensa puolesta. Äiti ja isä voivat auttaa vammatonta sisarusta antamalla hänelle oikeanlaista, ikään sopivaa tietoa sisaruksen vammasta. He voivat selittää ja perustella sisaruksia koskevia päätöksiä ja huomioida lastensa erilaisia tarpeita tasapuolisesti.

Tukea sisaruuteen

Norio-keskuksen Erityinen sisaruus – sivuilla on oppaita ja muita materiaaleja pitkäaikaissairaan tai vammaisen lapsen sisarusten tukemiseen. Sivuilla on esimerkiksi keskustelukortit sisaruudesta.  Sivustoa ylläpitää Erityinen sisaruus -projekti, jonka yhteistyökumppanina Tukiliitto toimii.

Tampereen Tulppaanitalossa järjestettiin sisarille kivaa tekemista 1.4.2017.