Pyörähdys ja katse kameraan

Keuruun tukiyhdistyksen kevätmuotinäytös tehtiin tällä kertaa korona-ajan ehdoilla, mutta ammattimaisista otteista tinkimättä.

Avaan oven ja vastassani on innostunut ryhmä muotinäytöksen malleja ja Keuruun tukiyhdistyksen puuhaihmisiä. Taksi kurvaa pihaan ja sieltä saapuu lisää väkeä. Mihin olen tullut?

Keuruun Seudun Kehitysvammaisten Tuki ry järjesti kevätmuotinäytöksen edellisen kerran kaksi vuotta sitten, ja tapahtuma oli menestys. Mukana oli silloin yrityksiä kampaajasta vaateliikkeisiin. Nyt, keväällä 2021 tilanne on hieman toinen. Tapahtuma tallennetaan videolle ja paikalla ovat vain mallit.

Myös tällä kertaa keväinen muotinäytös järjestetään piristämään kevättä. Koko yhdistys pääsee nauttimaan esityksestä, kun video ladataan yhdistyksen Youtube-kanavalle myöhemmin tänä keväänä.

Näytöksen ovat käsikirjoittaneet yhdistyksen puuhanaiset Tarja Rotola-Pukkila ja Jaana Alamäki, mutta pääroolissa ovat tietenkin mallit. Esiintyjät ovat pääasiassa vanhoja tekijöitä, koska kokemusta on jo edellisestä näytöksestä. Yhdeksän mallia tietää mitä heiltä odotetaan: iloista katsetta, liikettä ja reipasta mieltä ja sitähän me saamme.

Päivi Mutikainen on yksi esiintyjistä. Hän kertoo olevansa ammattilainen, sillä takana on yhdistyksen muotinäytösten lisäksi Lehtimäen opistolla tehty muotinäytös.

”Ei jännitä, nämä vaatteet ovat päällä rennot ja mukavat”, sanoo Päivi.

Juha Kuusimäen lempiväri on punainen ja punainen asu on mieluinen. Hän kertoo olevansa toista kertaa mallina lavalla, ja hyvältä tuntuu. Siltä se myös näyttää, kun mallit kiiruhtavat vuorollaan lavalle.

Esiintyminen tuntuu malleista hyvältä, vaikka yleisö tällä kertaa puuttuukin. Katsojien virkaa toimittavat sentään kamerat ja filmiryhmä. Filmiryhmä on MEKA TV:n Ari Impola ja Tiia Takala, jotka ovat reissanneet Porista kuvaamaan.

Tiian ja Arin työparityö on tehokasta. Yleensä kuvausryhmään kuuluisi neljä jäsentä, mutta nyt liikkuminen pienemmällä porukalla on suotavaa, he vastaavat kahdestaan koko kuvausryhmän rooleista. Ja kyllä he osaavatkin. Kolme kameraa käy, samalla äänitetään esittelyä ja ohjataan malleja. Reilussa tunnissa jännittävä tilaisuus on ohi.

Kaikki jäävät odottamaan innolla ensi-iltaa verkossa.

Kirjoittaja työskentelee Tukiliiton Aarne ja Aune -hankkeen suunnittelijana.

Ihmiset katsovat ja kuvaavat näytöstä.
Muotinäytöksen toteuttamiseen tarvitaan taustatukea. Sitä antavat Iida Kivimäki (vas.), Tiia Takala Tarja Rotola-Pukkila ja Ari Impola.