Niina innostui vapaaehtoistoiminnasta

Niina Jäntti kaipasi arkeensa vaihtelua ja lähti mukaan vapaaehtoistoimintaan. Tasavertainen kaveritoiminta on tuonut uusia kokemuksia, kavereita ja vaikuttamisen mahdollisuuksia.

Neljättä vuotta Best Buddies -kaveritoiminnassa vapaaehtoisena toimiva Niina Jäntti, 24, uskoo että moni muukin kehitysvammainen ihminen voisi innostua vapaaehtoistoiminnasta, jos saisi tietoa eri osallistumisen mahdollisuuksista.

Niina kuuli vapaaehtoisesta kaveritoiminnasta alun perin työvalmennuksen ohjaajalta: ”Ohjaaja kyseli minulta, että onko minulla kavereita ja haluaisinko ehkä itse toimia kaverina kehitysvammattomalle ihmiselle. Vähän aikaa pohdittuani asiaa, päätin lähteä mukaan ja kävin täyttämässä kaveritoiminnan hakulomakkeen netissä.”

Best Buddies -kaveritoiminnassa yhdistetään kehitysvammainen tai muuten ymmärtämisessä ja oppimisessa tukea tarvitseva vapaaehtoinen ja kehitysvammaton vapaaehtoinen tasavertaiseen kaveruuteen. Osan motiivina toimintaan lähtemiseen onkin se, että saa tutustua ihmiseen, johon ei ehkä muuten tulisi tutustuttua.

Niinaa kiinnosti ajatus uuteen ihmiseen tutustumisesta. Hän pitää hyvänä asiana sitä, että molemmat kaverit ovat sitoutuneita toimintaan ja yhteisiin tapaamisiin, jolloin tulee myös tehtyä asioita yhdessä. Niina ja hänen kaverinsa ovatkin olleet kaveriparina jo useamman vuoden ajan ja monenlaista yhteistä tekemistä on keksitty.

”Ollaan käyty esimerkiksi elokuvissa ja kahviloissa, mutta usein vaan hengaillaan kaupungilla ja jutellaan. Vapaaehtoisena toimiminen on ollut mukavaa ja helppoa, ihan tavallista tekemistä, joka ei vie paljon aikaa”, Niina Jäntti kertoo.

”Eikä mukaan lähteminenkään ollut vaikeaa, ei tarvinnut läpäistä mitään testiä tai koetta”, hän lisää naurahtaen.

Niina on ollut aktiivisesti mukana myös muussa vapaaehtoistoiminnassa, jota Best Buddies -kaveritoiminta tarjoaa. ”Olen ollut mukana esimerkiksi korttitalkoissa, joissa askarreltiin joulukortteja ohikulkeville ihmisille jaettavaksi sekä suunnittelutapaamisissa. Minua kiinnostaa yhdessä tekemisen lisäksi se, että voin vaikuttaa siihen, mitä yhteisissä tapaamisissa tehdään.”

Best Buddies -kaveritoiminnassa tasavertaisena kaverina oleminen on Niinan ensimmäinen kokemus vapaaehtoisena toimimisesta. ”Tiesin esimerkiksi, että Nälkäpäivä-keräys on vapaaehtoistoimintaa. En kuitenkaan ollut juuri miettinyt mitä vapaaehtoistoimintaa voisi tehdä ja missä. Voisin kuvitella tekeväni vapaaehtoistoimintaa esimerkiksi musiikin tai lasten parissa”, Niina miettii.

Vapaaehtoistoimijuus on antanut Niinalle uusia kokemuksia ja uutta maksutonta ja mukavaa tekemistä. ”Ja onhan se helpompi lähteä uusiin juttuihin kaverin kanssa. Yksin ei välttämättä tule lähdettyä, kun tuntuu, että on ihan pihalla. Kaverin kanssa ollaan sitten yhdessä ihan pihalla”, Niina nauraa.

”Onhan se helpompi lähteä uusiin juttuihin kaverin kanssa. Yksin tuntuu, että on ihan pihalla. Kaverin kanssa ollaan sitten yhdessä ihan pihalla”, Niina nauraa. @kaveritoiminta #kaveritoiminta