Helenan tarina

Helena osallistui Mun elämäni muutos -kampanjaan vuonna 2020. Tässä on hänen tarinansa.

Mahdollisuus esteettömään ja yhdenvertaiseen seikkailuun

Olen Helena. Mulla on cp-vamma ja mä istun sähköpyörätuolissa. Olen luonteeltani hyvin aktiivinen. Matkailu kuuluu ihan mun lempiharrastuksiin. Käyn mielelläni myös teatterissa ja kylpylässä.

Mun elämäni muutos oli se, kun pääsin kaukomatkalle Floridan Miamiin liittyen mun Karibian risteilyyn. Matkailu on antanut ihan valtavasti uusia kokemuksia. Rohkeutta, uskallusta tehdä asioita niinku mä itse koen hyväks niitä tehdä. On se ihan elämän sisältöä. Siellä oon oppinu sietään sitä, että aina ei kaikki mene niin kuin minä itse haluan, mutta silti asiat järjestyy ja kaikesta selvitään. Se on tuonut rohkeutta valtavasti, ja uusia kokemuksia.

Toinen mun elämän muutos on ollut kun löysin kelkkalaskettelun. Mä oon aina tykännyt vauhdikkaastakin liikunnasta. Se oli ihan mahtavaa, kun mä pääsin siihen vauhdin hurmaan ja lumi pöllyää ja mä oon samassa rinteessä kuin muutkin. Se on tuonut iloa mun talviulkoiluun. Eihän se aina ole niin houkuttelevaa mennä sillä sähkärillä niitä samoja reittejä. Vähän kaipasin siihen vauhtia. Mä olin että aivan ihanaa, ai että joku laskettelujuttu löytyy mullekin, näin vaikeavammaiselle, että olin ensin tietenki epäilevä mut se vaihtu sit isoon riemuun kun mä tajusin, että hyvänen aika tämmönen mahdollisuus todella on!

Mun unelmamaailma olis ehdottomasti esteetön, että se vammaisten yhdenvertaisuus vammattomiin nähden, mistä me niin hienosti puhutaan, että se oikeesti toteutus.