Auta, näy – ja retkeile

Lohjan Jalavan erityiskoululaiset pääsivät ensimmäistä kertaa kunnon kevätretkelle. Vanhempaintoimikunta osallistui Tukiliiton Auta ja näy! -heijastinkampanjaan ja keräsi matkakassan opintoretkelle Nuuksioon.

Kevään ensimmäiset hiirenkorvat ovat puhjenneet raikkaanvihreinä aurinkoiseen päivään. Koulun kaikki noin 70 oppilasta sekä 40 työntekijää ovat löytäneet paikkansa busseista. Jalavan erityiskoulu on lähdössä opintoretkelle Haltian luontokeskukseen Nuuksioon, ja tätä päivää on odotettu.

Jalavan koululaisille retki toteutuu ensimmäistä kertaa, vaikka muut Lohjan koulut ovat tehneet vastaavia retkiä joka vuosi. Koulun vanhempaintoimikunta osallistui viime syksynä Tukiliiton Auta ja näy! -heijastinkampanjaan ja myi yhteensä 560 heijastinta. Matkakassaan kertyi 1 120 euroa ja retki voi nyt alkaa.

Ötököitä ja savun tuoksua

Haltian luontokeskuksella Henni Virtanen, 11, nappaa repun toiseen käteen ja toisella kädellä ottaa kiinni parhaan ystävänsä Matilda Stormin, 11, kädestä. Tytöt lähtevät kulkemaan Päivättären polkua muiden mukana. Luonto-opas pysäyttää ryhmän välillä ihastelemaan luonnon ihmeitä ja kertoo Nuuksion metsissä asuvista jäniksistä, ketuista, liito-oravista ja ilveksistä.

”Oi, oi suokaa anteeksi sammaleet”, Teemu Kilpeläinen, 12, toteaa, kun tutkii luupilla kantoa polun vieressä ja astuu sammaleiden päälle.

”Näkyykö ötököitä”, kysyy Teemun kouluavustaja Ari Aalto.

Teemu Kilpeläinen, luontoretkeläinen.

Ketään ei näy etsimälläkään, joten jatketaan polkua eteenpäin. Jostakin tulee savuntuoksua.

”Savun tuoksusta tulee makkaran nälkä”, toteaa opettaja Aila Ekblad.

”Onko myös pihviä ja pitsaa”, lapset kysyvät.

Ulkoilma alkaa tehdä tehtävänsä ja kaikilla alkaa olla nälkä. Opas kertoo kuitenkin vielä jokamiehen oikeuksista ja lapset saavat kutsua lintuja lintupillin avulla.

”Tuolla on Haukkalampi”, Teemu sanoo, kun päästään takaisin luontokeskukselle.

”Mistä tiedät? Luitko jostain kyltistä?”, avustaja Ari kysyy.

”Katsoin netistä”, valaisee Teemu. Hän pitää kalastamisesta. Saaliiksi on tullut ahvenia ja särkiä.

Ukkosta ja pieni leijona

Henni ja Matilda istuutuvat vierekkäin eväspaikalle. Mitä kaikkea he ehtivätkään jo nähdä metsässä?

”Leijonan”, vastaa Matilda.

”Mä näin ihan pikkusen leijonan”, jatkaa Henni.

Tytöt ovat erottamattomat kaverukset, jotka leikkivät yhdessä myös koulupäivän jälkeen. Välillä Matilda silittää Hennin hiuksia, ja sitten hihitys ja juttu jatkuvat taas.

”Me leikitään barbeilla ja katotaan Titinallea. Frozen on ihana. Ollaan nähty elokuva kaks kertaa.”

Evästauon jälkeen on aika tutustua luontokeskuksen sisätiloihin. Näyttelyt esittelevät upeasti Suomen luontoa kuvin, äänin ja valoin. Jännittävimmän tilan nimi on ’Yöretki’. Siellä on melkein pimeää ja kuuluu vain yöllisiä luonnon ääniä. Kun yht’äkkiä jostain kuuluu kaukaista ukkosen jylinää, Matilda hätkähtää.

”Ei hätää”, Henni sanoo ja silittää Matildan kättä. Ja lisää:

”Mä en pelkää mitään.”

Lopuksi käydään vielä karhun pesässä silittämässä nukkuvaa karhua.

Ulkona on valoisaa ja eväitä vielä jäljellä. Loput syödään nurmikolla ennen paluumatkan alkamista.

”Eväiden syönti on parasta”, summaavat lapset. Varmasti monta muutakin mukavaa muistoa jäi muisteltavaksi.

Heijastimia on helppo myydä

Jalavan koulu on vaativan erityisopetuksen peruskoulu, jossa käy ala- ja yläkoululaisia myös lähikunnista. Koulun retkipäivä on hieno esimerkki siitä, miten koulu tai luokka voi hyötyä osallistumisesta Auta -ja näy! -heijastinkampanjaan.

Vanhempaintoimikunta huomasi kampanjailmoituksen Tukiliiton Facebook-sivulta viime syksynä ja idea tuntui hyvältä.

”Heijastinmyynti sopi hyvin pimeään syksyyn. Tuote oli laadukas ja kotimainen, ja kehitysvammaisten suunnittelutyö oli siinä huomioitu”, sanoo Terhi Virtanen koulun vanhempainyhdistyksestä.

”Myös tuotteen myyntikate koululle oli hyvä ja osa Tukiliitolle menevästä tuotosta meni tärkeän perhetyön tukemiseen. Heijastimia saattoi myydä ylpeänä ja hyvällä mielellä. Tuotetta oli helppo myydä ja ihmiset halusivat osallistua kohtuuhinnalla hyvän asian tukemiseen.”

Kiitos Jalavan koulu sekä 29 muuta koulua, päiväkotia tai harrastusryhmää, jotka osallistuitte viime syksyn heijastinkampanjaan. Syksyn 2017 Auta ja näy! -kampanja on jo käynnistynyt ja jatkuu marraskuun puoleen väliin. Myös Jalavan koulussa myydään heijastimia taas.

Artikkeli on julkaistu myös Tukiviestissä 3 / 2017