Kaikkien yhteinen maailma -seminaari, Tampere ja hybridinä

Tapahtuma on päättynyt
Alkaa: 9.9.2023
Päättyy: 9.9.2023

Tervetuloa Kehitysvammaisten Tukiliiton valtakunnalliseen Kaikkien yhteinen maailma -seminaarin 9. syyskuuta kello 10–16, Tulppaanitalo, Pinninkatu 51, 33100 Tampere.

Seminaariin voi osallistua videopuheluna haluamasi ajan Microsoft Teams -verkkoalustalla. Ei vaadi ennakkoilmoittautumista. Videopuhelussa voit kuunnella, katsella, jutella ja osallistua. Tarvitset tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen. Lisäksi tarvitset laitteeseesi myös nettiyhteyden. Näet ohjeet ja ohjevideot tästä linkistä Tukiliiton selkeät Teams-ohjeet

Liity seminaariin napsauttamalla tästä (Linkki avataan kello 9.50)

• Seminaarin keskiössä on kokemustoimijuus, kaikkien yhteinen vapaaehtoistoiminta, alueellinen vaikuttaminen ja YK:n sopimuksen näkyminen tässä ajassa.
  • Maksuton ja kaikille avoin seminaari järjestetään Tampereella Tulppaanitalossa ja siihen voi osallistua myös etäyhteydellä.
  • Kohderyhmä: kaikki seminaarin teemoista kiinnostuneet, jäsenyhdistysten jäsenet, aktiivitoimijat, työntekijät ja vapaaehtoiset.

Ilmoita jäsenyhdistyksen etäkatsomo viimeistään 8.9. Ilmoita yhdistyksen etäkatsomo tästä linkistä. Liitto tarjoaa kahvin ja pullan Tukiliiton jäsenyhdistyksen ja Me Itse ryhmien etäkatsomoon, jos osallistujia on vähintään viisi.  Etäkatsomon järjestäjä hoitaa kaikki käytännön järjestelyt.

Tulppaanitalolle mahtuu vielä muutamia osallistujia. Ilmoittaudu: ritva.still@tukiliitto.fi

Alustava ohjelma 9.9.2023
9.30 Ilmoittautuminen ja tulokahvit Tulppaanitalossa, Pinninkatu 51, Tampere
9.30–9.50 Etäkatsomoiden yhteyksien tarkistaminen

10.00  Seminaarin avaaminen: Lea Vaitti, kansalaistoiminnan johtaja, Tukiliitto
10.10–11.10 Kohtaa mut –kahvila, ollaan siellä missä muutkin

• Idän Elämä omaksi –hanke (ESR): Jarkko Pajarinen, kokemustoimija ja Piia Pakarinen, hankesuunnittelija, Tukiliitto
  • Kohtaa mut –kahvila on yhdistyksen kohtaamispaikka: Sirpa Timonen-Nissi, Pudasjärven Erityistuki Erkat ry
  • Kokemustoimijana Tukiliitossa: Jani Hirvi, kokemustoimija ja Anne Vuorenpää, hankepäällikkö, Tukiliitto

11.10–11.40 Inklusiivinen vapaaehtoistoiminta, merkitykset vammaisille ja vammattomille henkilöille:
Pia Björkman, koordinaattori, Tukiliitto

11.40–11.55 Keskustelua aamupäivän aiheista

11.55–12.40   Lounastauko

12.40–13.25  Hyvinvointialueilla toimivat vaikuttamistyöryhmät: mahdollisuus alueelliseen vaikuttamiseen

• Vaikuttamistyöryhmät ja niiden tarkoitus: Salla Pyykkönen, aluekoordinaattori, Tukiliitto
  • Pohjanmaa: Infotilaisuuden järjestäminen hyvinvointialueen vammaispalveluista:
    Riitta Mäenpää ja Heli Orre-Hedman, Pohjanmaan vaikuttamistyöryhmä
  • Pohjois-Karjala: Hilma asumisyksikön lakkauttamiseen vaikuttaminen:
    Tero Lepola, Pohjois-Karjalan vaikuttamistyöryhmä ja Matti Koistinen, Outokummun Kvt ry

13.25–13.40 Yhdistysrakenne ja sen uudistaminen: Veikko Somero, Jokilaaksojen Kvt ry

13.40–13.50 Tauko

13.50–14.35   Suojatie valepuvussa – Äitikamujen kokemuksia erityisperheen vanhemmuudesta ja vaikuttamisesta  palvelujärjestelmän pyörteissä: Äitikamut Pia Ylisuvanto ja Tuija Laine
14.35–14.50 Keskustelua

14.50–15.35  YK:n vammaissopimuksen näkyminen palveluiden soveltamisessa:
Jutta Keski-Korhonen, vaikuttamistyön johtaja, Tukiliitto
15.35–15.50  Keskustelua

15.50 Seminaarin yhteenveto: Mari Hakola, aluekoordinaattori, Tukiliitto
16.00 Tilaisuus päättyy
Päätöskahvit Tulppaanitalolla

Julkaisemme esitysmateriaalit esittäjän luvalla jälkikäteen Tukiliiton verkkosivuilla: www.tukiliitto.fi/tukiliitto-ja-yhdistykset/tuemme-yhdistyksia/koulutukset-ja-tilaisuudet/koulutusmateriaalit/

Tervetuloa kuulolle saamaan tietoa, keskustelemaan ajankohtaisista ja tärkeistä aiheista.