Apuvälinetietoa selkokielellä

Suomesta on löytynyt kovin vähän selkokielistä tietoa liikkumisen apuvälineistä. Nyt Malike vastaa tähän tarpeeseen julkaisemalla uuden Lähdetään liikkeelle! Ulkona liikkumisen apuvälineitä selkokielellä -oppaan.

Vammainen ihminen voi saada apuvälineen käyttöönsä useiden eri lakien nojalla. Apuvälineen käytöstä on säädetty esimerkiksi YK:n vammaissopimuksessa, terveydenhuoltolaissa, vammaispalvelulaissa sekä kehitysvammalaissa. Lähdetään liikkeelle! Ulkona liikkumisen apuvälineitä selkokielellä -oppaassa kerrotaan, miten voit hakea itsellesi esimerkiksi lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälinettä tai harrastamisen välinettä.

Lainsäädännön lisäksi oppaassa on esitelty erilaisia yleisimpiä liikkumisen apuvälineitä, kuten maastorattaita, polkupyöriä, kelkkoja sekä apuvälineitä kanoottiin ja kajakkiin. Näillä jokainen pääsee liikkumaan maastossa, lumella ja vesillä.

Oppaan on selkokielistänyt Mari Vehmanen ja selkeät kuvat ovat Papunetin kuvittajan Heidi Ahlströmin kynästä. Apuvälineiden kuvat tulevat piakkoin Papunettiin kaikkien yleiseen käyttöön.

Painetun oppaan voit tilata maksutta Malikkeesta laittamalla viestiä osoitteeseen: malike@tukiliitto.fi tai soittamalla Malikkeen toimistolle, p. 040 4839 327. Voit ladata oppaan myös suoraan täältä.