Työhönvalmentaja auttaa urasuunnittelussa

03.11.2021

""
Essi Leppämäki.

Oletko ollut tilanteessa, jossa etsit työtä? Osaamista, tahtoa ja intoa on, mutta työpaikkaa ei löydy. Tämä on tuttu tilanne tuhansille ihmisille, joilla on kehitysvamma. Miten taidot saataisiin käyttöön?

Vammaisten syrjintä työmarkkinoilla aiheuttaa useita ongelmia. Työttömyys aiheuttaa riittämättömyyden tunnetta ja konkreettista köyhyyttä myös kehitysvammaisille ihmisille. Asenteet ja valtarakenteet ohjaavat jokaisen ajattelua. Osa kehitysvammaisista ihmisistä ajattelee, että aiheet työllistymisestä eivät koskevat itseään: vammaisfoorumin vuonna 2018 tekemästä kyselystä kävi ilmi, että noin 60 % kehitysvammaisista vastasi ”ei koske minua”, kun selvitettiin työllistymiseen liittyviä kysymyksiä.

Sopivan työn etsimiseen ja löytämiseen on erilaisia mahdollisuuksia. Ihminen, jolla on kehitysvamma, voi tehdä palkkatyötä tai osallistua kuntien sosiaalitoimen järjestämään työ- tai päivätoimintaan. Työssäkäynti rytmittää viikkoa, kasvattaa itseluottamusta, ja siitä saa onnistumisen kokemuksia. Monille on tärkeää, että voisi maksaa veroja.

Kuulin viimeksi alle kuukausi sitten lauseen: ”Mielelläni maksaisin veroja ja olisin tuottava yhteiskunnan jäsen, mutta se ei ole minusta kiinni.” On tarpeetonta sanoa, että epäreilu tilanne, johon ei ole yksinkertaista ratkaisua, turhauttaa monia.

Tässä kohtaa kuvaan voisi astua tuetun työllistymisen työhönvalmentaja, joka etsii sopivia työpaikkoja vammaiselle henkilölle ja tukee työnantajaa uuden henkilön rekrytoinnissa ja työn aloituksessa. Tuetun työllistymisen työhönvalmennus on tehokas keino työllistää vammaisia ja osatyökykyisiä ihmisiä eri aloille. Työhönvalmentaja auttaa työnhakijaa työn löytämisessä, hakemisessa ja työyhteisöön sekä työtehtäviin perehtymisessä. Työhönvalmentaja on henkilö, muokkaa työnantajan kanssa työtehtävän sellaiseksi, että ne vastaavat työntekijän taitoja vastaavaksi. Tuetussa työssä työhönvalmentajan tuki jatkuu koko työsuhteen ajan tarpeen mukaisesti.

Tällä viikolla alkoi Vatesin, Kehitysvammaliiton, Kehitysvammaisten Palvelusäätiön ja Tukiliiton yhteinen Kaikki voittavat -kampanja. Kampanjan sanoma on, että tuetun työllistymisen työhönvalmennuksesta hyötyvät kunnat, työnantajat ja tukea tarvitsevat työnhakijat. Vaadimme lisää työhönvalmentajia kuntiin, sillä kun työ ja tekijä kohtaavat toisensa, siitä hyötyy koko yhteiskunta. Kaikki voittavat.

Tuetun työllistymisen #työhönvalmennus hyödyttää kuntia, työnantajia ja työnhakijoita. Lisää työhönvalmentajia tarvitaan. #KaikkiVoittavat

Kirjoittaja työskentelee Tukiliitossa suunnittelijana.