Terveisiä työharjoittelusta!

08.11.2019

Moi. Minä olen Anna Valkama.

Olen ollut työharjoittelussa Tukiliitossa. Aloitin työharjoittelun tämän vuoden huhtikuussa.

Ajattelin, että tästä tulee hauskaa ja saan uusia työkavereita. Tavoitteina oli vahvistaa minun toimijuuttani kokemuspuhujana ja rooliani kokemusvaikuttajana. Tavoitteeni on myös, että voisin jatkossa tehdä kokemuspuhujakeikkoja.

Työtehtäviäni ovat olleet matkalippujen ostaminen linja-autoon ja junaan, työsähköpostien lähettäminen ja kirjeiden kirjoittaminen esimerkiksi. Olen myös kirjoittanut kokemuspuheenvuoron. Kirjoitin elämästä ja siitä, miltä minun kotini näyttää.

Minulla on kivoja ja herttaisia työkavereita. Kesällä päätin, että jatkan työharjoittelua Tukiliitossa. Työharjoittelu jatkui tämän vuoden elokuussa.

Olin 24.–25.9. sotea koskevassa koulutuksessa. Aiheena oli vammaispalvelujen järjestäminen ja hankinta. Tilaisuuden järjesti Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ensimmäinen päivä oli Tulppaanitalossa. Osallistuin toisen kokemusasiantuntijan, Jussi Rantalan, kanssa. Kirjoitimme ylös meidän mielestämme tärkeitä asioita kokemuspuhujan ja soten näkökulmista. Päivä oli pitkä ja antoisa.

Toinen päivä järjestettiin Torni-hotellissa. Olin yhden ryhmän kanssa keskustelemassa palvelukuvauksesta ja Jussi keskusteli palvelujen järjestämisestä. Mieleeni jäivät esimerkiksi seuraavat asiat: Ovatko kynnysarvot tasavertaisia? Kynnysarvoilla tarkoitetaan niitä arvoja, jonka ylittävät sosiaali- ja terveysalan hankintakokonaisuudet tulee kilpailuttaa.

Puhujia oli hankala seurata ja kuunnella. En aina saanut selvää mistä puhutaan. Puhujat puhuivat nettiyhteyden kautta ja he puhuivat liian nopeasti.

Minun tulevaisuuteni näyttää hyvältä. Sain ensimmäisen kerran palkkaa, kun olin puhumassa omista kokemuksistani. Tätä toivon myös tulevaisuudessa.

Anna Valkama
Työharjoittelija