Terveisiä palveluviidakkoon eksyneiltä

02.12.2019

Taija Humisto.

Eräänä marraskuisena lauantaina istuimme Vahvistu vanhempana -kokemusasiantuntijatiimin kanssa kahvikupposten äärellä ja pohdimme teemaviikon teemaa: oikeus hyvään palveluun. Miten se toteutuu niiden perheiden arjessa, joissa vanhemmalla on kehitysvamma tai muusta syystä tuentarvetta oppimisessa ja ymmärryksessä? Aihe herättää pienen tuumailun jälkeen paljon ajatuksia.

Monessa palvelussa olisi tiimiläisten mielestä parannettavaa:

Vanhempi saattaa tarvita kunnalta palveluita useammasta eri ”laarista”: perhepalveluita, vammaispalveluita ja aikuissosiaalityön palveluita. Pitäisi itse tietää, mille luukulle ja mihin ”laariin” milloinkin kuuluu. Kunnan ja Kelan työntekijätkään eivät aina tunnu tietävän, minne pitäisi mennä: yksi käskee toiselle luukulle ja sieltä palautetaan taas ensimmäiselle luukulle, missä selviää, että täytetty lomakekin oli väärä.

Perheet toivovat, että sosiaalipalveluista olisi tietoa saatavilla selkokielellä. Ja että tietoa olisi ylipäätään saatavilla. Jos vanhemmat eivät itse jaksa tai pysty hakemaan tietoa heille kuuluvista palveluista, jäävät palvelut silloin hakematta. Tässä ovat läheiset ja muut perheen tukiverkostot suureksi avuksi. On epäreilua, että ilman palveluita jäävät ne vanhemmat, joilla ei ole ketään auttamassa asioiden selvittämisessä ja palveluiden hakemisessa. Tiedon ja palveluiden pitäisi olla kaikkien saatavilla.

Saavutettavuudesta tiimi antaa palautetta myös järjestöille: jos kaikki tieto on netissä, osa ihmisistä jää ilman tietoa. Esimerkiksi Tukiliiton tapahtumista, koulutuksista ja muusta toiminnasta pitäisi viestiä myös muualla kuin verkossa. Ne, jotka eivät käytä nettiä jäävät ulkopuolelle monista palveluista: he eivät voi tarkistaa terveystietoja Omakannasta, hakea uutta verokorttia Omaverosta tai tarkistaa koululaisen Wilma-viestejä.

Pikkulapsiperheitä huolettaa myös se, että terveyskeskuksesta on vaikea saada aikaa ja sitä kautta on vaikea päästä oikeasti hoitoon. Pienillä tuloilla ei niin vaan lähdetä yksityiselle puolelle, joten perheiden ei auta kuin odottaa.

Tiimi haluaa nostaa esiin myös sen epäkohdan, että Tampereella eivät avustajat pääse vammaiskortilla ilmaiseksi bussiin.

Paljon olisi siis kehitettävää! Moniin palveluihin perheet ovat silti tyytyväisiä: neuvolat ja päiväkodit saavat tiimiltä kiitosta. Joissa kunnissa vammais- ja perhepalveluiden yhdistämisessä on onnistuttu. Yhden onnistumistarinan voit lukea alla aukeavasta jutusta Elina oppi ottamaan apua vastaan. Myös Vahvistu vanhempana -hankkeesta on saatu apua esimerkiksi oikeiden palveluiden löytymiseen.

Kiitos tiimille hyvästä keskustelusta! Ja oikein hyvää Kehitysvammaisten viikkoa kaikille!

Toivoo koko Vahvistu vanhempana -tiimi

• Vahvistu vanhempana -kokemusasiantuntijatiimin jäsenet ovat vapaaehtoisia, itse oppimiseen ja ymmärtämiseen tukea tarvitsevia vanhempia, isovanhempia ja vammaisen vanhemman perheessä kasvaneita, jo aikuisia lapsia. Tiimiläiset toimivat asiantuntijoina, joiden kanssa kehitämme ja arvioimme Vahvistu vanhempana -hankkeen toimintaa. Tiimissä on tällä hetkellä mukana viisi aktiivista jäsentä. Tiimi on toiminut vuodesta 2018.