Pirjo Hartikaiselle Tasavallan Presidentin ansiomerkki

10.05.2019

Lea Vaitti.

Ensi sunnuntaina juhlitaan äitejä. Valtakunnan hienoin juhla järjestetään Helsingissä Valkoisessa Salissa, jossa muistetaan Tasavallan Presidentin myöntämin ansiomerkein erityisen ansioituneita äitejä. Yksi palkittavista äideistä on järjestömme tuttu toimija ja vaikuttaja Pirjo Hartikainen. Pirjo on oman perheensä ja omien lastensa lisäksi tukenut ja auttanut jo usean vuosikymmenen ajan ensin Agu-lasten perheitä ja nyt myöhemmin erityisesti itsenäistymässä olevien kehitysvammaisten nuorten perheitä.

Minulla oli ilo aloittaa yhteistyö Pirjon kanssa tullessani Tukiliittoon käynnistämään harvinaisiin kehitysvammaryhmiin keskittyvää projektia 1990-luvun puolessa välissä. Pirjo tunsi Agu-yhdistyksen puheenjohtajana perheet ja perheiden tarpeet hyvin ja osasi laajasti nähdä erilaisten organisaatioiden, myös Tukiliiton, mahdollisuuksiin vastata niihin.

Pirjon puheenjohtajakaudesta jäi kuva väsymättömästä perheiden tuen tarpeiden esillä pitäjästä sekä idearikkaasta ja rakentavasta yhteistyökumppanista järjestöjen, asiantuntijoiden ja tutkijoiden suuntaan. Pirjo on osallistunut vuosien varrella Agu-lasten perheiden ohella   laajemminkin harvinaisille kehitysvammaryhmille suunnatun toiminnan kehittämiseen.

Sen lisäksi että Pirjo on empaattinen vertaistuen antaja, hän on myös aktiivinen järjestötoimija ja ennakkoluuloton uusien osallistamismuotojen kokeilija. Espoon kehitysvammatuki ry:n puheenjohtajuuden, Uudenmaan tukipiirin ja Tukiliiton liittohallituksen jäsenyyden lisäksi hän on innostunut liiton hankkeessa kehittämään verkkokursseja ja -valmennusta itsenäistymässä olevien kehitysvammaisten nuorten vanhemmille.

Äitienpäivänä haluamme lähettää sydämelliset onnittelut Pirjolle. Haluamme onnitella myös kaikkia muita äitejä ja muistaa kiitoksin äitejä, jotka ovat oman ehkä haastavankin elämäntilanteen lisäksi jaksaneet tukea ja auttaa muita perheitä. Vertaistuella on vertaansa vailla oleva merkitys vanhempien jaksamiselle ja perheen arjen sujumiselle. KIITOS!

Kirjoittaja on Tukiliiton kansalaistoiminnan päällikkö.

Sydämelliset onnittelut @PirjoHartikain1 ja kaikki muut #äidit, jotka oman ehkä haastavankin elämäntilanteen keskellä jaksavat tukea muita. #vertaistuki #tukiliitto #KIITOS #äitienpäivä

Suomen Agu-yhdistyksen hakemuksesta Tasavallan Presidentti on päättänyt antaa Pirjo Hartikaiselle Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan I luokan mitalin kultaristein äitienpäivänä 12.5.2019. Ansiomerkki voidaan myöntää äidille, joka on ansioitunut lasten ja nuorten esimerkillisenä kasvattajana, kantanut yhteisvastuuta sekä tukenut perhe-elämää ja vanhemmuutta. Lista äitienpäivänä 12.5. annettavista kunniamerkeistä.

Tasavallan presidentti kiittää äitejä.Pirjo Hartikainen sai Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan I luokan mitali kultaristein tunnustuksena merkittävästä työstä kasvattajana. Kuvaaja: MLL / Samuli Miettinen