Pankillinen kuvia kaikkien käyttöön

28.06.2019

Raisa Rintamäki Suunnittelija

Moni perhe ja vammaisalan ammattilainen tuntee varmasti jo entuudestaan Papunetin kuvapankin, jonne on koottu nimenomaan kommunikointia ja vuorovaikutusta tukevia kuvia. Kuvapankki kätkee sisäänsä monenlaisia kiinnostavia yksityiskohtia – kurkistetaanpa siis hieman tarkemmin sen syövereihin.

Kuvapankissa on yli 30 000 kuvaa. Kuvapankin käyttäjät tekevät yhteensä kymmeniätuhansia hakuja joka kuukausi, ja kaikista hakusanoista suosituin on nukkua. Sen jälkeen käytetyimpien hakusanojen listalla ovat auto, leikkiä, syödä ja aurinko. Myös vuodenkiertoon liittyvät hakusanat ovat suosittuja, ja niinpä aina talvella kärkipaikalle nousee joulu ja keväällä pääsiäinen.

Näiden kuvien suosio kertoo siitä, että kuvapankin kuvia käytetään erilaisissa päiväohjelmissa, apuna päivien ja viikkojen kulun hahmottamisessa sekä toiminnan jäsentämisessä ja suunnittelussa. Lisäksi kuvapankin kuvia käytetään monenlaisen kommunikoinnin ja ymmärtämisen tukena, toimintaohjeissa ja erilaisten materiaalien kuvituksissa.  Juuri tämä moninaisuus onkin kuvapankin tavoite: kunhan ilmoittaa kuvien lähteet eikä tienaa niillä rahaa, kuvia saa käyttää vapaasti mihin haluaa. Kuvat ovat käytettävissä myös Papunetin kuvatyökalussa, jolla voi tehdä näppärästi erilaisia tulostettavia kuvamateriaaleja.

Suurin osa kuvapankin kuvista on lähtöisin ulkomaisista kuvapankeista, erityisesti espanjalaiselta ARASAACilta ja belgialaiselta Scleralta. Kuvat käydään Papunetissä läpi ja niiden hakusanat käännetään suomeksi. Kuviin liitetään usein monia vaihtoehtoisia hakusanoja, sillä se kuva, joka on yhdelle lakki, on toiselle hattu ja kolmannelle kenties päähine. Tai jos kuvassa on laskettelija, merkitään vaihtoehtoisiksi hakusanoiksi myös kuvassa näkyvät sukset, sauvat ja kypärä, sillä joskus koko laskettelijan kuva voi sopia niiden havainnollistamiseen.

Sanat eivät aina riitä, vaan joskus ymmärtämisen ja toiminnan tukena voidaan käyttää myös kuvia. Papunetin kuvapankistä löytyy yli 30 000 kuvaa. #kommunikaatio #vuorovaikutus #Papunet

Papunet piirrättää kuvia myös itse, sillä ulkomaiset kuvapankit eivät vastaa kaikkiin suomalaisiin tarpeisiin. Esimerkiksi espanjalainen käsitys talvesta ja joulusta on toisenlainen kuin meillä, ja siksi on piirrätetty erikseen kuvat joulutortusta, potkukelkasta ja liukurista. Kuvapankista löytyvät myös juhannuskokko, linnanjuhlat ja pääsiäisen ajan virpojat.

Yksi esimerkki Papunetin omista kuvista ovat viittomakuvat. Ne ovat tuttuja esimerkiksi monille sellaisille perheille, joissa harjoitellaan ja käytetään tukiviittomia.

Käyttäjien palaute ja kuvatoiveet ovat arvokkaita, kun kuvapankkia täydennetään, kehitetään ja muokataan. Kuvapankkiin on lisätty käyttäjien toiveesta esimerkiksi kuvia erityisruokavaliosta, sillä moni tarvitsee kuvan gluteenittomasta tai maidottomasta ruoasta tai kasvisruokavaliosta. Käyttäjien toiveet ovat tuoneet viime aikoina kuvapankkiin myös frisbeegolfin, keppihevosen, Kalevalan päivän sekä ihmisen, joka on netissä puhelimellaan.

Tavarat, ruuat ja muut konkreettiset esineet on melko helppo kuvata piirroskuvilla tai valokuvilla. Asia muuttuu vaikeammaksi heti, kun puhutaan abstraktimmista asioista. Millaisen kuvan sinä piirtäisit pettymyksestä tai voittamisesta? Yhtä oikeaa vastausta ei tietenkään ole, vaan samaa asiaa on mahdollista kuvata monilla erilaisilla ja vaihtoehtoisilla tavoilla. Kuvapankin tarkoituksena ei olekaan tarjota yhtä ainoaa kaikille sopivaa pakettiratkaisua vaan pikemminkin laaja valikoima vaihtoehtoja, joista löytyy ratkaisuja eri tilanteisiin ja erilaisille käyttäjille.

Ja sitten kun kuvapankin rajat tulevat vastaan, on myös luvallista heittäytyä itse luovaksi ja muokata kuvia omiin tarpeisiin sopiviksi. Kuvia saa nimittäin vapaasti rajata, yhdistellä ja värittää tai vaikkapa poistaa niistä kokonaan tarpeettomia osasia. Kuvanmuokkausta tehdään myös itse Papunetissä, erityisesti silloin, kun tuotetaan Selkosanomiin kuvilla tuettuja uutisia. Uutisaiheisiin ei aina löydy valmiita kuvia, vaan kuvia täytyy yksilöidä sen mukaan, onko esimerkiksi liikenneonnettomuuden osapuolina ollut jalankulkijoita, mopoja, autoja vai busseja. Myös nämä uutisia varten muokatut kuvat lisätään kuvapankkiin kaikkien käytettäväksi.

Omia suosikkejani kuvapankissa ovat erilaisten värien kuvat. Kun hakee esimerkiksi sanalla keltainen, hakutuloksista ei löydy pelkkää keltaista laatikkoa, vaan sen lisäksi tarjolla ovat myös vaaleankeltainen pallo, valloittavan ihana keltainen roiske, keltaista viivaa mustalla taustalla, keltainen-sanan tukiviittoma sekä erilaisia tuttuja keltaisia asioita, kuten aurinko ja banaani. Niistä riittää keltaisuutta moneen tarpeeseen!

* Kirjoittaja Raisa Rintamäki on Papunet.netin suunnittelija Kehitysvammaliitossa.

Tekstin linkkejä:

Papunetin kuvapankki
papunet.net/materiaalia/kuvapankki

Papunetin kuvatyökalu
papunet.net/materiaalia/kuvatyokalu

Selkosanomien kuvilla tuetut uutiset

Kuvat: Papunetin kuvapankki, papunet.net, Sergio Palao / ARASAAC, Sclera, Elina Vanninen ja Aino Ojala.