Opin, osallistun ja toimin

08.01.2020

Tatu Kantonen
Tatu Kantonen.

Vuosi 2020 on vasta aluillaan – tässä on hyvä muistella mennyttä aikaa ja tapahtumia ja suunnitella tulevia juttuja.

Osallistun mielelläni erilaisiin koulutuksiin ja kursseihin, koska haluan saada lisää tietoa muun muassa Tukiliiton ja Me itse ry:n asioista. Minua kiinnostaa yhteiskunnalliset asiat ja haluan olla mukana vaikuttamassa meidän asioihin. Tottakai osallistun myös urheilu- ja vapaa-ajan koulutuksiin ja tapahtumiin. Haluan oppia, osallistua ja toimia!

Me itsen vuosikokouksessa ystävät suosittelivat minulle Tukiliiton Toimi ja vaikuta -kurssia. Äiti löysi netistä hakutiedot ja täytimme yhdessä lomakkeen. Kurssille osallistuminen oli opettavainen kokemus. Sain tietää, millaisia vaikuttamisen keinoja on olemassa, kuten että voi vaikuttaa yhdistyksissä ja ryhmänä esittämällä omia ja porukan toiveita ja ajatuksia. Voidaan myös kirjoittaa mielipiteitä ja vetoomuksia, joita julkaistaan ja näin pyritään saamaan ajatukset esimerkiksi päättäjien tietoon. Omalla toiminnalla ja osallistumalla voi vaikuttaa mielipiteisiin ja asioihin. Tunnelma kurssilla oli avoin ja asiantunteva. Keskusteltiin paljon. Kuuntelimme toisia ja meitä kuunneltiin. Sain hyvää ohjausta. Lisäksi kurssilla oli hauskaa!

Osallisuus ja osallistuminen ovat aika samanlaiset sanat. Niissä on kuitenkin iso ero. Mielestäni osallisuus on sitä, että sanon itse asiani ja mielipiteeni asioissa, jotka koskevat elämääni, tekemisiäni ja harrastuksiani. Pienillä jutuilla mennään kohti osallisuutta. Esimerkkinä tulee mieleeni käynti silmälääkärillä. Lääkäri yritti kysellä asioitani äidiltäni, mutta totesin, että vastaan itse kysymyksiin. Joskus kyllä tarvitsen apua. Tähän minua on ohjeistettu.

Tässä tulee mieleen slogan ”Oikeus hyvään palveluun”. Se pitää sisällään tuen arjen asioissa. Tuen pitää olla meille yksilöllisesti sopivaa. Meille pitää kertoa tuen eri mahdollisuuksista. Selkokielellä kiitos! Tärkeää on, että saamme päättää itse omista asioistamme. Haluan olla mukana vaikuttamassa asioihin meitä ymmärtävään ja kuuntelevaan suuntaan.

Suosittelen tulemaan mukaan toimintaan – vaikutetaan yhdessä kohti hyvää elämää!