Liikuttaako yhdistyksesi?

20.08.2021

Sari Sepponen.

Tokion olympialaiset menivät, ja Paralympialaiset ovat alkamassa tätä kirjoittaessani. Arvelen suomalaisten paraurheilijoiden tuovan Suomeen jälleen mitaleita. Oikeastaan olen varma siitä. Paralympialaisiin osallistuu ensimmäisen kerran tällä vuosituhannella kehitysvammainen urheilija, vaasalainen uimari, mikä on hieno asia.

Kulunut vuosi on ollut merkittävä myös jalkapallon EM-kisojen ansiosta. Urheilu ja liikunta ovat kuitenkin aina ajankohtaisia ja tärkeitä meidän jäsenistöllemme, joten on mielenkiintoista tarkastella vammaisten henkilöiden urheilua ja liikuntaa myös tutkimuksen valossa.

Suomen Liikuntatieteellinen Seura ja Paralympiakomitea tekivät toimintarajoitteisille henkilöille ja seuroille kyselyn, jonka tuloksiin voi tutustua Liikuttaako? -raportissa. Siinä kysyttiin liikuntaharrastuksista, liikuntamahdollisuuksista ja liikkumisen esteistä. Kyselyyn vastasi yli 300 seuraa ja yli 1200 eri tavoin vammaista liikkujaa.

Raportissa todetaan monenlaisia ongelmia.

Moni seura haluaisi järjestää toimintarajoitteisille harrastajille liikuntaa, mutta ei löydä sopivia valmentajia.

Osa liikkujista ei haluaisi yleisseuroihin, vaan haluaisi osallistua vain oman vammaryhmänsä kanssa. Myös kiusaaminen nousi kyselyssä esiin. Inkluusioon on vielä matkaa, mutta se ei ole kaikkien liikkujien toiveena. Raportissa on paljon muutakin mielenkiintoista tietoa.

Onkohan kehitysvammaisten tukiyhdistyksissä huomattu, että yhdenkin liikuntakerhon tai futisjoukkueen perustaminen tekee tukiyhdistyksestä myös urheiluseuran? Paralympiakomitean jäseninä onkin jo lukuisa määrä Tukiliiton tukiyhdistyksiä, mutta lisää mahtuu, ja yhteistyötä tehdään mieluusti. (Aikanaan Suomen Kehitysvammaisten Liikunta ja Urheilu ry, sittemmin Suomen Vammaisurheiluliitto ry ja nyt  Paralympiakomitea.) Esimerkiksi monelle kehitysvammaiselle urheilijalle tuttu Special Olympics -toiminta on osa Paralympiakomitean toimintaa.

Kirjoittaja on Kehitysvammatuki 57:n puheenjohtaja, Tukiliiton liittohallituksen jäsen ja Paralympiakomitean Special Olympics -johtoryhmän jäsen.