Kokemustoimijat äänessä

05.06.2023

Olemme Tukiliiton kokemustoimijoita,
Jaana Mosorin ja Yrjö Laihiainen.

Olemme käyneet kokemustoimijakoulutuksen keväällä 2022 Elämä omaksi -hankkeessa.
Koulutuspäiviä oli viisi ja meidän koulutusryhmämme kokoontui Oulussa Kumppanuuskeskuksella.
Etänä ryhmiä oli myös Kuopiossa ja Rovaniemellä.
Koulutus tuli Tampereelta.
Koulutuksesta valmistui 17 ihmistä.
Koulutuksessa saimme tietoa kokemustoiminnasta ja siitä, miten ja missä voidaan vaikuttaa asioihin.

Jaana:
Koulutus oli antoisa ja kokemuksia on ollut, tullut uutta tietoa. Olen päässyt
pitämään kokemuspuheenvuoron tukiyhdistyksen kokouksessa.
Kerroin tukiyhdistyksen kokouksessa muun muassa kokemustoimijakoulutuksesta.
Kerroin myös avotyöstäni paikkakunnalla ja palkkauksesta, joka on mielestäni kohtalainen. Lisää palkkaa kuitenkin pitäisi saada, jotta rahaa jäisi käyttöön. Oikeasta työstä pitäisi saada myös oikea palkka.

Kokemustoimijaryhmä ja tapaamiset ovat olleet mukavia ja tuoneet uutta sisältöä elämään.
Asioista on tärkeä puhua, jotta ihmiset saavat tietää asioista!

Yrjö:
Koulutuksesta saatiin ammennettua kokemustoimijan tehtäviin uusia ideoita ja mitä asioita tulee eteen, miten asioihin voidaan vaikuttaa.
Olen vaikuttanut oman yhdistyksen toiminnassa ja tulen jatkossakin olemaan.
Olen ollut mukana vaikuttajakahveilla Oulussa.
Tilaisuudessa kuultiin kansanedustajien ja Oulun johtoportaan puheenvuoroja sekä esitimme kysymyksiä heille toimenpiteistä, miten aiotaan jatkossa parantaa kehitysvammaisten ihmisten asioita Oulun alueella eteenpäin.
Minusta tilaisuudessa kuultiin meidän mielipiteitämme ja sain myös vastaukset kysymyksiin, joita esitin edustajille.
Valitettavasti kaikkiin kysymyksiin en saanut vastausta.

Koen tärkeäksi ja haluan vaikuttaa siihen, että omalla alueella kehitysvammaisten ihmisten palvelut menisivät parempaan suuntaan.

Olen tyytyväinen, että meidän kehitysvammaisten asioita parannetaan ja tullaan jatkossakin parantamaan.

Kokemustoimijaverkosto

Tukiliitossa toimii Tukiliiton kokemustoimijaverkosto. Tukiliiton kokemustoimijaverkostossa on tällä hetkellä 32 aktiivista kokemustoimijaa ympäri Suomea. Kokemustoimijaverkoston kautta voi osallistua koko verkostolle yhteiseen toimintaan, osallistua pienempiin työryhmiin ja vaikuttaa itselle tärkeisiin asioihin.

Tukiliitto on yksi valtakunnallisen kokemustoiminnan jäsen järjestö. Valtakunnallisessa verkostossa toimii kaikkiaan 38 yhdistystä ja järjestöä.

Kun tarvitset kokemustoimijan puheenvuoroa tai kokemusääntä esimerkiksi palveluiden kehittämistyöhön, niin Tukiliiton kokemustoimijoihin saat yhteyden Anne Vuorenpään kautta: anne.vuorenpaa@tukiliitto.fi .

Lisätietoa Tukiliiton kokemustoimijaverkostosta.

Lisätietoa valtakunnallisesta kokemustoiminnasta.