Jos sinä et suojaudu koronalta, äidit ja kehitysvammaiset ihmiset itkevät

01.12.2020

Risto Burman.

Kaikki ihmiset eivät näytä ottavan suosituksia vakavasti, eivätkä vähennä kontakteja muihin. Tartuntojen leviäminen väestössä iskee suoraan vammaispalveluita tarvitseviin.

Keväällä kehitysvammaisten asukkaiden ryhmäkodit pistettiin kiinni. Vierailut kiellettiin aluksi kokonaan. Liikkumista estettiin, ihmisiä suljettiin sisälle rakennuksiin. Tarkoituksena oli suojata riskiryhmiä koronavirustartunnoilta, erityisesti vanhuksia. Monet kehitysvammaiset ihmiset sysättiin kuulumaan samaan ryhmään asiaa sen kummemmin miettimättä. Hoivakoti kuin hoivakoti, nippuun vaan ja ovet kiinni.

Sosiaalipalveluissa mentiin paniikkiin, hoivakotien johtajat peloteltiin varovaisiksi. Ymmärrän paniikin ja varovaisuuden, sillä syyllisten etsintä alkoi heti, jos jotain tapahtui. Osa rajoituksista sai myös läheisiltä kannatusta, sillä terveydestä ja turvallisuudesta heräsi iso aiheellinen huoli. Mutta myös ylilyöntejä tehtiin. Oli paljon rajoituksia, jotka rikkoivat vammaisten oikeuksia tai erottivat ihmiset läheisistään turhaan. Kehitysvammajärjestöjen piti nopeasti puuttua laittomuuksiin ja vierailukieltoihin. Myöhemmin on opeteltu käyttämään muitakin suojautumistoimia kuin eristämistä.

Yhteiskunnassa ei riittävästi ymmärretä, että koronatilanteen paheneminen ei kurita ainoastaan sairastuneita ja terveydenhuoltoa, vaan myös kehitysvammapalveluiden asiakkaita, jotka jäävät palvelua tai kuntoutusta vaille. Yksin asuvia kehitysvammaisia aikuisia jää ilman työtoimintaa, avotyötä, harrastuskerhoja ja pahimmillaan heidät unohdetaan täysin omilleen. Asumisyksiköissä asuvia eristetään läheisistään. Kuntoutusta siirretään. Omaishoitajien jaksamista tukevia palveluita vähennetään tai pannaan tauolle. Keväällä huomattiin nopeasti kuinka korona koettelee yksin asuvia kehitysvammaisia ja erityislasten perheitä.

Apua ja tukea tarvitsevien ihmisten tilanne ei helpotu koronatilanteen pitkittyessä. Kunnan pitää järjestää tukea myös koronatartuntojen levitessä, siihen kunnilla on velvollisuus. Mutta selvää on, että tartuntamäärien kasvu ja rajoitusten lisääntyminen vaikuttavat sosiaalipalveluihin ja niiden asiakkaisiin. Seurannaisvaikutuksia ja pahoinvointia alkaa tulla ilmi. Tartuntojen levitessä myös ohjaajat, avustajat ja ryhmäkotien johtajat, nuo tärkeät ihmiset, joutuvat entistä tiukemmalle. Heidänkin jaksamistaan pitää suojella.

Tämä kriisi on erilainen. Tässä kriisissä jokainen voi auttaa. Tätä koronatilannetta eivät voi ratkaista yksin poliitikot ja viranomaiset. Suositukset ja muut politiikkatoimet ovat tärkeitä, ja erityisen tärkeää on rokotteen kehittäminen, mutta vielä ollaan tilanteessa, missä viruksen leviäminen tai pysähtyminen ratkaistaan kahden ihmisen välillä. Virus voi levitä vain, kun kaksi ihmistä kohtaa. Tartuntojen ehkäisy on lopulta kiinni yksittäisten ihmisten valinnoista.

Tämänhetkinen tartuntatilanne muistuttaa kevään tilannetta. Tilanteen yli päästään, kun myös sinä noudatat suosituksia ja vähennät kaikkea liikkumista. Pidä kodin ulkopuolella etäisyyttä muihin ihmisiin. Jos saat oireita, pysy kotona, mene testiin. Sinä voit auttaa vähentämään itkua ja ikävää.

.@ristoburman: #Korona iskee suoraan #vammaispalvelu’ita tarvitseviin ihmisiin. Sinä voit auttaa. Taudin ehkäisy on lopulta kiinni yksittäisten ihmisten valinnoista. #covid19

Kirjoittaja Tukiliiton toiminnanjohtaja.

Kuvituskuva muokattu Papunetin kuvapankista (Arasaac). Koronavirus.