Haluamme ymmärtää miksi

08.05.2023

Olemme äitejä ja isiä. Äitejä ja isiä, joiden on vaikea ymmärtää viranomaiskieltä. Äitejä ja isiä, jotka tarvitsevat tukea.

Perheemme saavat monenlaista tukea: toiset perhepalveluilta, toiset lastensuojelusta. Vaikka meidän on vaikea ymmärtää viranomaiskieltä, meillä on oikeus ymmärtää, mitä meidän pitäisi tehdä paremmin lastemme eteen.

Jotkut lapsistamme on huostaanotettuja. Huostaanoton syiden ymmärtäminen on meille hankalaa. Syyt jäävät helposti epäselviksi. Työntekijät saattavat käydä ne kerran kanssamme lävitse. Yhden kerran jälkeen he sanovat, että syistä on jo puhuttu, eikä niihin ole tarvetta uudelleen palata. Se tuntuu salailulta. Syiden kertaaminen on meille merkittävä tuen muoto. Tarvitsemme kertaamista, jotta meillä olisi mahdollisuus ymmärtää. Tarvitsemme sitä, jotta syitä ei tarvitse jäädä yksin pohtimaan ja märehtimään. Kertaamisen lisäksi tarvitsemme selkeäkielisyyttä ja tavallista enemmän aikaa asioiden käsittelyyn.

Toivomme myös, että tavat joilla meille puhutaan muuttuvat. Usein meidät kuorrutetaan vaatimuksilla ja ikävillä asioilla. Hyviä asioita ja taidoissamme tulleita edistysaskeleita harvemmin otetaan puheisiin. Haluaisimme kuitenkin sanoa, että hyvien asioiden huomiointi kannattelee ja pitää yllä toivoa.

Pidämme siitä, että palveluissa asiakasperheiden ääni kuuluu aiempaa paremmin.

Tekstin kirjoittajat ovat vanhempia, jotka ovat mukana Tilke-hankkeessa. Tekstin kirjoittamisessa ovat avustaneet Tilke-hankkeen työntekijät. Lue lisää hankkeesta: www.tukiliitto.fi/tilke

Palveluissa asiakasperheiden ääni kuuluu aiempaa paremmin. Perheiden äänen pitää kuitenkin myös vaikuttaa. Siksi olemme kirjoittaneet tämän blogitekstin. #perhepalvelut #vanhemmuus #tuki #lastensuojelu