Tukiliiton uusi opas asumisesta ilmestyi verkossa

27.09.2022

Oikeus omannäköiseen kotiin -opas on suunnattu kehitysvammaisille ihmisille sekä heidän lähi-ihmisilleen. Eniten oppaasta saa irti, kun sitä lukee yhdessä keskustellen.

Asumisen arkeen johdattavat Taru Föhr ja Niko Turpeinen. He kertovat oppaan sivuilla elämästään ja ajatuksistaan. Taru asuu Imatralla tavallisessa kerrostalokodissa avopuolisonsa kanssa. Niko asuu ryhmäkoti Kepakodissa Sipoossa.

Opas rakentuu asumisen laatukriteereille. Ne antavat ohjeita vammaisten ihmisten asumisen arviointiin ja kehittämiseen. Oppaassa on yhdeksän osaa. Voit ladata ja tulostaa kustakin osasta sen esittelemää laatukriteeriä koskevan, A4-kokoisen julisteen.

Koti on muutakin kuin katto päämme päällä. #Asuminen #Yhdenvertaisuus

Oma koti ja asuminen ovat keskeisiä asioita jokaisen elämässä. Koti on paljon muutakin kuin vain katto päämme päällä. Mahdollisuus päättää omasta asumisesta on tärkeä yhdenvertaisuuden edellytys. Riittävä tuki on olennainen osa hyvää asumista.

YK:n vammaissopimuksen monet artiklat koskevat asumista. Sopimus tuli Suomessa voimaan vuonna 2016. Sen sisältöä vammaisten henkilöiden ihmisoikeuksista on noudatettava lakina.

Tutustu Oikeus omannäköiseen kotiin -oppaaseen Tukiliiton oppaat ja materiaalit -sivulla. Opas tulee myöhemmin ladattavaksi myös pdf-versiona.