Tukiliiton sosiaaliturvaopas on päivitetty

23.01.2024

Tukiliiton sosiaaliturvaopas on päivitetty vuonna 2024. Sosiaaliturvaopas antaa tietoa kehitysvammaisten henkilöiden palveluista sekä tukitoimista ja auttaa hakemaan niitä.

Sosiaaliturvaoppaaseen on koottu asioita, jotka koskevat kehitysvammaisia lapsia ja aikuisia sekä heidän perheitään. Palvelut ja tukitoimet on ryhmitelty asiakokonaisuuksiin, joita ovat muun muassa varhaiskasvatus, palkkatyö, edunvalvonta ja terveydenhuolto. Lisäksi oppaassa käsitellään kehitysvammaisten henkilöiden oikeuksien ja palveluiden kannalta merkittävimpiä säädöksiä ja käsitteitä sekä opastetaan palveluiden hakemisessa ja muutoksenhaussa.

Tukiliiton sosiaaliturvaopasta voi lukea sähköisesti täältä. Opas julkaistaan myös vuoden ensimmäisessä Tukiviesti-lehdessä.

sosiaaliturvaopas 2024 kansikuva

Vuoden 2024 sosiaaliturvaoppaamme on saatavilla myös ruotsin kielellä FDUV:n verkkosivuilta: www.fduv.fi/sv/information/funktionshinderservice/socialskyddsguide/