Teemaviikko muistuttaa ”Sun asenne – mun elämä”

30.11.2022

Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikolla 1. – 7.12.2022 eri puolilla Suomea järjestetään korttitempauksia ja tapahtumia, joissa muistutaan asenteiden merkityksestä. Asenne ratkaisee. Somessa käytämme tuttua #KohtaaMut-tunnistetta.

Kehitysvammaisten Tukiliiton paikalliset yhdistykset, Me Itse -yhdistyksen paikalliset ryhmät ja muut toimijat viettävät valtakunnallista teemaviikkoa 1. – 7.12.2022. Kymmenet vapaaehtoiset järjestävät tempauksia yli 30 paikkakunnalla Rovaniemeltä Saloon, Joutsenosta Ouluun. Netissä näymme tutulla tunnuksella #KohtaaMut.

Asenteet kuntoon! -biisi (uutta 2022)

Miksi emme voisi suhtautua jokaiseen ihmiseen samalla tavalla, ennakkoluulottomasti? Ottaa hänet tosissaan, ja kuunnella mitä hänellä on sanottavaa. Kuuntele Asenteet kuntoon! -biisi:
tukiliitto.fi/ajankohtaista/teemaviikko-asenteet-kuntoon-biisi-on-julkaistu

Kohtaa mut -podcast (uutta 2022)

Kohtaa mut -podcastissa kehitysvammaiset ihmiset keskustelevat kokemuksistaan liittyen työhön, asumiseen, kohtaamiseen, kokemustoimijuuteen, kiusaamiseen ja vammaisalan vetovoimaan. Puheohjelmat julkaistaan Teemaviikolla. Klikkaa kuulolle:
tukiliitto.fi/toiminta/aikuiset/kohtaa-mut-podcast

Varainkeruukampanja joulukuussa (uutta 2022)

Lahjoituskampanjan aikana esitämme 29 suomalaisen sairaalan näyttötauluilla ja sosiaalisessa mediassa videoita, joilla kehotetaan ihmisiä lahjoittamaan Tukiliiton vaikuttamistyöhön. Kampanjan iskulause on: Yhdenvertaisuus vaatii tekoja. Aihetunnisteiksi sopivat hyvin teemaviikon hashtagit #KohtaaMut ja #SunAsenneMunElämä

""

Asenteet kuntoon vammaisuutta kahteen

Viikon 2022 julkilausuman nimi on ”Asenteet kuntoon vammaisuutta kohtaan”. Julkilausumassa todetaan muun muassa, miten kehitysvammaiset ihmiset kohtaavat yhä useammin hyvä asenteita:

”Hyvät asenteet ottavat kaikki mukaan.
Onneksi vammaiset ihmiset kohtaavat myös hyviä asenteita.
Pääsemme vaikuttamaan asioihin
erilaisissa luottamustehtävissä.
Muut luottavat siihen, että osaamme
kehittää asioita yhdessä muiden kanssa.

Hyvä asenne näkyy siinä,
kun muut kohtelevat meitä tasavertaisina
tekijöinä ja kumppaneina.”

Valitettavan usein huono asenne voi näkyä esimerkiksi kiusaamisena, joka saattaa johtaa syrjintään. Ystävällisyys ei maksa mitään, mutta sillä voi olla suuri merkitys. Sun asenne on mun elämä. Julkilausumassa kuvaillaan:

”Syrjivä asenne näkyy myös työelämässä ja koulussa.
Muiden huono asenne voi näkyä
esimerkiksi kiusaamisena.

Joskus muut eivät edes tervehdi,
vaan kiertävät meidät kaukaa.
Töissä kukaan ei pyydä kahville,
vaikka kaikki muut juovat kahvia yhdessä.

Huonot asenteet johtavat siihen,
että meitä ei kuunnella eikä oteta huomioon.
Jäämme ulkopuolelle.”

Rohkaistu keskustelmaan, anna muille lisää tietoa

Paras keino asenteiden muuttamiseen on keskustelu ja tiedon lisääminen.  Jaana Nordlund  ja Suvi Ontto-Panula keskustelivat syksyllä kansanedustaja Paula Risikon kanssa asenteista.

”Asenne tuo motivaation ja voimaa. Päätöksentekijällä pitää olla asennetta”, Paula Risikko sanoo.

Asenne ratkaisee Paula Risikko -video. Videon pituus 28.55. Tuotanto MEKA TV / SEKK.

Paikalliset tapahtumat

Kaikki ilmoitetut tapahtumat kirjataan sivulle:
www.tukiliitto.fi/tukiliitto-ja-yhdistykset/tuemme-yhdistyksia/teemaviikko/teemaviikko-tapahtumat

Tempausten ja tapahtumien tavoitteena on, että kehitysvammaista ihmistä kuunnellaan ja hänen mielipiteensä vaikuttaa, kun palveluista päätetään. Teemaviikon etusivu on osoitteessa
www.tukiliitto.fi/tukiliitto-ja-yhdistykset/tuemme-yhdistyksia/teemaviikko

”Kiireisin tapahtuma- ja tempauspäivä taitaa tänäkin vuonna olla 3. joulukuuta, joka on samalla Kansainvälinen vammaisten päivä,” suunnittelija Soilikki Alanne Tukiliitosta sanoo.

""