Teemaviikko: Lämmin kiitos tempausten järjestäjille ja osallistujille

08.12.2022

Teemaviikko on vuosittain 1. – 7. joulukuuta, ja silloin Tukiliiton yhdistykset ja Me Itse -ryhmät sekä muut paikalliset toimijat järjestävät tempauksia.

Lämmin kiitos kaikille järjestäjille, osallistujille ja someviestien jakajille! Sadat vapaaehtoiset olivat mukana järjestämässä kymmeniä tapahtumia.

Kehitysvammaisten ihmisten oikeudet saavat näkyvyyttä monilla paikkakunnilla. Pääkuva on Mikkelistä, jossa Etelä-Savon Kehitysvammaisten tukipiiri ry tempaisi kauppakeskuksessa Etelä-Savon Vaikuttajaryhmän kanssa. Kiitos kuvasta Marita Jurva!

Sun Asenne  –  Mun elämä näkyi somessa

Teemaviikko sai jälleen mukavasti somenostoja. Esimerkiksi Haksulan toimijat (Kehitysvammatuki 57 ry ja Haksulan toimijatalo) pohtivat viikon aihetta Tasa-arvon kannattajat -ryhmässä ja esiinnousseista aiheista syntyi komea viiden kuvan sarjan, jota jaettiin somessa:

""

Haksulan toimijatalo avautui tammikuussa 2020 Vantaan Hakunilaan. Toimijatalo tarjoaa päiväaikaista osallisuutta ja työllistymistä edistävää toimintaa kävijöiden omien tarpeiden ja toiveiden mukaisesti. Haksulan toimijatalon arki rakennetaan toimijoiden ja henkilöstön kanssa yhteistyössä.

Haksulan toimijoiden kuvien tekstit:

”Mä haluan itse kelaa. Taksikuskit usein auttaa vaikka en pyydä. Osaan kyllä pyytää apua, kun tarvitsen, esimerkiksi kynnyksien ylittämisessä.” – Abdi

Haluaisin, että minulta kysyttäisiin enemmän mitä minulle kuuluu. – Mia

Kampaaja leikkaa mun hiukset ja tiedän mitä haluan. Tykkään käydä kampaajalla. Joskus kampaaja kysyy mun avustajalta mitä haluan, vaikka oon siinä vieressä. – Jonna

Mulle ei tarvii huutaa. Mä kuulen ja ymmärrän, kun puhut mulle. – Jeremias

Mä teen mun omat asiat omassa järjestyksessä. Älä kiirehdi vaikka joskus kestää. Mulla menee kaikki hyvin. – Mikael

Nostoja viikolta:

Asenteet kuntoon! -biisi (uutta 2022)

Miksi emme voisi suhtautua jokaiseen ihmiseen samalla tavalla, ennakkoluulottomasti? Ottaa hänet tosissaan, ja kuunnella mitä hänellä on sanottavaa. Kuuntele Asenteet kuntoon! -biisi:
tukiliitto.fi/ajankohtaista/teemaviikko-asenteet-kuntoon-biisi-on-julkaistu

Kohtaa mut -podcast (uutta 2022)

Kohtaa mut -podcastissa kehitysvammaiset ihmiset keskustelevat kokemuksistaan liittyen työhön, asumiseen, kohtaamiseen, kokemustoimijuuteen, kiusaamiseen ja vammaisalan vetovoimaan. Puheohjelmat julkaistaan Teemaviikolla. Klikkaa kuulolle: