Teemaviikko: Asenteet kuntoon! -biisi on julkaistu

30.11.2022

Miksi emme voisi suhtautua jokaiseen ihmiseen samalla tavalla, ennakkoluulottomasti? Ottaa hänet tosissaan, ja kuunnella mitä hänellä on sanottavaa. Kuuntele Asenteet kuntoon! -biisi.

Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien teemaviikolla nostetaan tänä vuonna 1.–7.12.2022 esiin asenteita. Asenteet kuntoon! -biisi kysyy, miksi emme voi kohdata toisiamme ennakkoluulottomasti.

Videon on voi katsoa tästä linkistä, videon pituus 2.39. Alla näet sanat ja Heikki Jokiahon kertomuksen laulun synnystä.

Asenteet kuntoon!

Säv. Heikki Jokiaho, san. Tuula Jokiaho

1. säkeistö:
Tosissaan mä oon sua kohtaan, mikset myös sä oo mua kohtaan?
Hei, en haluu jäädä ulkopuoliseksi.
Kohdataan me reilusti toiset, puhutaan me suorasti huolet.

2. säkeistö:
Sinäkin voit asenteita muuttaa, enemmän voit itsekkin voittaa.
Hei, en haluu jäädä ulkopuoliseksi.
Minäkin voin asenteita muuttaa, yhdessä on mahdollista loistaa.

Soolo

Kertosäe

Ammatinvaihto kehitysvamma-alalle

Heikki Jokiaho on musiikin ammattilainen, joka vaihtoi ammattia. Heikki kertoo:
”Vaimoni kummitytön kehotuksesta aloitin kaksi vuotta sitten lähihoitaja-opinnot ja valmistuin tammikuussa erikoistuen vammaistyöhön.”

Tammikuusta lähtien Heikki Jokiaho on työskennellyt ohjaajana Kuusiolinna Terveys Oy:n kehitysvammaisten palvelukeskus Linnunlaulussa. Tehtäviä löytyy myös samassa pihapiirissä toimivasta toimintakeskuksesta. Uusi työ on kuin unelma:

”Olen niin onnellinen, etten osaa sanoin kuvailla. Ja kuinka paljon voin käyttää musiikkia uudessa työssäni!”

Asenteet kuntoon! -laulun synty

Asenteen kuntoon! -laulu lähti syntymään toimintakeskuksessa. Heikki Jokiaho kertoo:
”Toimintakeskuksen palveluvastaava heitti idean kappaleesta, joka pitäisi nimetä kehitysvammaisten ihmisten oman teemaviikon mukaan. Ajatus jäi itämään mielessäni, ja seuraavana päivänä huomasin ’pimputtavani’ pianoa, ja kas pienessä tuokiossa olin keksinyt kertosäkeen. Seuraavana jatkoin kehittelyä, ja sain tehtyä varsinaisen säkeistöosan.”

Pian mukaan otettiin Tuula Jokiaho. Heikki kertoo:

”Pyysin vaimoani tekemään melodiaan tekstiä. Luimme yhdessä Tukiliiton sivuilta infoa teemaviikosta, ja saimme sieltä tärkeää sisältöä.”

”Miksi emme voisi suhtautua jokaiseen ihmiseen samalla tavalla, ennakkoluulottomasti? Ottaa hänet tosissaan, ja kuunnella mitä hänellä on sanottavaa.”

Muutamassa päivässä syntyi laulu, johon perusajatus asenteista on tiivistetty. Mutta projekti sai jatkoa: syntyi ajatus laulun äänittämisestä.

”Se toteutettiin, ja vieläpä niin että kaikki halukkaat toimintakeskuksesta tai Linnunlaulun yksiköstä pääsivät mukaan studioon laulamaan kertosäettä.”

Laulun voi kuunnella Tukiliiton Youtube-kanavalla. Tekijäporukalla on ideoita seuraavista videoista. Pysytään kuulolla.

Tekijät

Asenteet kuntoon!

Säv. Heikki Jokiaho
San. Tuula Jokiaho
Sov. Jarkko Järvenpää

Laulu: Pietu Korpi-Käkelä
Kuoro: Sari Korvenaho, Piia Holma, Elina Lahtela, Anne Karjala, Roosa Vähämäki, Katja Häkkilä

Midiharmonikka, basso: Heikki Jokiaho
Kitarat: Mauri Uurinmäki
Rumpuohjelmointi: Jarkko Järvenpää

Äänitys ja miksaus: ElMupaja J. Järvenpää

Tuottaja: Heikki Jokiaho
Videokooste: Josefiina Korpela

Kiitokset: Kuusiolinna Terveys Oy, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry, kaikki projektiin osallistuneet sekä tukijoukot!