Selvitys korona-ajan vaikutuksista työ- ja päivätoimintaan julkaistu

13.04.2021

Selvityksestä käy ilmi, että yleisin tapa, miten palvelua muokattiin, oli etäpalveluiden käyttöönotto. Yli puolet vastaajista kertoi, että merkittävä osa asiakkaista jäi kokonaan palveluiden ulkopuolelle.

Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunnan (KVANK) Työn ja päivätoiminnan valiokunta on julkaissut selvityksen koronan tuottamien rajoituksien vaikutuksista työ- ja päivätoimintaan sekä työllistymistä tukevaan toimintaan. Selvitys perustuu aineistoon, joka kerättiin kyselyllä loppuvuodesta 2020. Kyselyyn vastasi marras-joulukuussa 103 työ- ja päivätoimintaa tai tuetun työllistymisen palveluita tarjoavaa tahoa.

Keväällä 2020 kehitysvammaisten ihmisten työ- ja päivätoiminta muutti muotoaan tai loppui kokonaan useaksi kuukaudeksi. Osa toimintaa tarjoavista organisaatiosta kehitti vikkelästi uusia tapoja toteuttaa toimintaa, mutta liian moni asiakas jäi vaille palvelua, johon hänellä on subjektiivinen oikeus.

Selvityksestä käy ilmi, että yleisin tapa, miten palvelua muokattiin, oli etäpalveluiden käyttöönotto. Viriketoimintaa järjestettiin myös asiakkaiden kodeissa niille, jotka asuvat asumispalveluissa. Kuitenkin yli puolet vastaajista kertoi, että merkittävä osa asiakkaista jäi kokonaan palveluiden ulkopuolelle.

Lue lisää selvityksestä:
Selvitys poikkeusajan vaikutuksista (pdf)

Lisätietoa selvityksestä:

Mari Hakola, Kehitysvammaisten Tukiliitto,