Petri Liukkonen Tukiliiton puheenjohtajaksi 2021–2023

26.09.2020

Poikkeusolojen liittokokous kokoontui Tampere-talossa ja etäyhteyksillä. Kokous valitsi Kehitysvammaisten Tukiliiton puheenjohtajan seuraavaksi kolmivuotiskaudeksi.

”Kiitän kaikkia äänensä antaneita tässä salissa ja etänä. Lähdetään rakentamaan yhdessä tulevaisuutta Tukiliitolle”, sanoi vastavalittu tuleva puheenjohtaja Petri Liukkonen lauantaina Kehitysvammaisten Tukiliiton liittokokouksessa.

Hän totesi olevansa yllättynyt – myös siitä, että päätyi ilmoittautumaan mukaan puheenjohtajakisaan. Nopea päätös tapahtui vasta perjantaina, liittokokousta edeltäneenä iltana, kun istuva puheenjohtaja Jyrki Pinomaa oli ilmoittanut vetäytyvänsä ehdokaskisasta. Uudessa tilanteessa suuri joukko ihmisiä esitti Liukkoselle toiveen ehdokkaaksi ryhtymisestä.

”Ajattelin, että minulla voisi olla annettavaa siihen, miten uutta strategiaa lähdetään viemään yhdessä eteenpäin.”

Jyväskyläläinen Liukkonen näkee tulevaisuudessa paljon mahdollisuuksia. ”Kaksi vuotta liittohallituksen jäsenenä on opettanut paljon ja antanut hyvän tuntuman valtakunnan tason toimintaan. Se on myös antanut paljon iloa: tämä on paitsi tärkeää, myös mukavaa hommaa.”

Tuleva puheenjohtaja on 49-vuotias yhdistystoimija, jonka perheeseen kuuluvat vaimo, kaksi lasta ja koira. ”Yhdistystoiminnan pariin minut sysäsi alun perin halu ja tarve saada vertaistukea ja päästä omalta osaltani vaikuttamaan.”

Elämä Anniinan, oman 15-vuotiaan Down-tyttären rinnalla on opettanut paljon – myös murheiden mittasuhteista. ”Minulle on tärkeää iloita arjen pienistä iloista.”

Hallitustyössä hän on oppinut arvostamaan hallituksen jäseniä ja liiton työntekijöitä. ”Tämä porukka tekee todella hyvää ja vaikuttavaa työtä. He ovat sitoutuneita ja innostuneita ihmisiä.”

Kolmen ehdokkaan vaali

Puheenjohtajaehdokkaita asetettiin liittokokouksessa kolme: Petri Liukkosen lisäksi Rauno Rantaniemi Rovaniemeltä ja Tuulia Suominen Raisiosta. Liittokokouksessa ehdokaspaneelissa ehdokkaat saivat esitellä itseään ja ajatuksiaan toiminnan kehittämisestä.

Valitsijoiden enemmistön vakuutti parhaiten Petri Liukkonen. Hän sai yhteensä 135 äänestä 76. Tuulia Suomiselle meni 37 ja Rauno Rantaniemelle 22 ääntä.

Ennen kokouspäivää ilmoittautuneiden ehdokkaiden esittelyt voit lukea täältä: www.tukiliitto.fi/ajankohtaista/tukiliiton-puheenjohtajaehdokkaat-esittaytyvat

Jyrki Pinomaa vetäytyi kisasta

Alun perin jäsenyhdistyksiä pyydettiin ilmoittamaan ehdokkaat jo alkuperäisessä liittokokouskutsussa tammikuussa 2020 (ennen korona-aikaa). Tarkoitus oli esitellä ehdokkaat läpinäkyvästi, yhdenvertaisesti ja ajoissa. Alkuperäiseen määräaikaan, maaliskuun loppuun mennessä ehdokkaita ei ilmoitettu. Tuolloin istuva puheenjohtaja Jyrki Pinomaa totesi olevansa käytettävissä.

Sittemmin liittokokous siirrettiin koronan vuoksi toukokuulta syyskuun loppuun. Keskustelu puheenjohtajavalinnasta alkoi sosiaalisessa mediassa pari viikkoa ennen kokousta, ja mukaan ilmoittautui myös kaksi uutta ehdokasta.

Pinomaa avasi liittokokouksen lauantaiaamuna ja ilmaisi olevansa huolissaan Tukiliiton tulevaisuudesta. ”Ulospäin näyttäytyvä riitaisuus on monin tavoin vahingollinen asia.”

Hän korosti puheessaan useaan kertaan, että erilaisia mielipiteitä saa ja pitää olla. ”Mutta ne pitäisi pystyä perustelemaan ja niiden pitäisi perustua tosiasioihin. Yhdistystoiminnassa puhutaan luottamustehtävistä, mutta somekeskustelu herättää kysymyksiä. Mitä luottamus tarkoittaa? Onko meillä luottamusta? Kun ihminen valitaan hallitukseen, hänen tärkein tehtävänsä on vaalia ja puolustaa liittoa, ei toimia sitä vastaan.”

Kokouksen lähestyessä Pinomaa löysi itsensä yhä useammin kysymään itseltään: Miksi teen tätä työtä?

”Viisas vaimoni on muistuttanut, että kehitysvammaisten ihmisten ja perheiden vuoksi. Se on antanut voimaa. Kuitenkin kokousta edeltävän päivän aamuna heräsin lopulta varmuuteen siitä, että tämä kuppi on täynnä. Päätös tuli tavallaan yllätyksenä itsellenikin, ja vaikka päätös oli hyvin vaikea, se tuntui myös ainoalta oikealta.”

Pinomaa onnitteli lämpimästi seuraajaansa ja lupasi tälle kaiken tuen. ”Aina kun yksi ovi sulkeutuu, uusi avautuu.”

Poikkeusajan poikkeuskokous

Korona-ajan poikkeusolot ovat muuttaneet kaikkea Tukiliiton toimintaa, myös liittokokousta. Kokousedustajia oli Tampere-talossa paikalla 15 ja asiamiehiä kahdeksan. Etäyhteyksin osallistui 47 asiamiestä eri puolilla Suomea. Yhteensä kokouksessa oli siis 70 osallistujaa, yhteensä 66 yhdistyksestä. Edustajalla on vain yksi ääni ja asiamiehillä voi siis olla useampi kuin yksi. Osallistujilla oli liittokokouksessa yhteensä 136 ääntä.

Lisäksi kokouksen livelähetystä pystyivät seuraamaan kaikki kiinnostuneet.

Kokous valitsi liittohallituksen jäsenet ja varajäsenet 2021. Vuosittain erovuorossa on aina puolet jäsenistä henkilökohtaisine varajäsenineen.

Liittohallituksen jäsenet ja varajäsenet 2021:

• Lappi: Mari Lukkari, Outi Marttila
  • Keski-Suomi: Tuomo Takala, Harri Nieminen
  • Pohjois-Savo: Mervi Virtanen, Kaarina Korhonen
  • Pohjois-Karjala: Pieta Natunen, Ritva Silvennoinen
  • Pohojalaaset-99: Berit Perälä, Pia Lehto
  • Me Itse: Heikki Suvilehto, Ulla Topi
  • Satakunta: Pia Kukkaniemi, Teemu Peippo
  • Kymi: Hannu Hyvättinen, Sirpa Pusila
  • Etelä-Savo: Leena Pekkanen, Marita Jurva
  • Varsinais-Suomi: Kirsti Rämö, Veijo Lehtonen
  • Uusimaa: Pirjo Hartikainen, Petri Virolainen
  • Kainuu: Ritva Nevalainen, Tuija Myntti
  • Popoke: Sini Lyly, Veikko Somero
  • Etelä-Häme: Hannu Laatunen, Arvo Järvinen
  • Uusimaa: Sari Sepponen, Iiro Auterinen
  • Pirkanmaa: Tapio Räfsten, Leena Jokipakka

(Ensimmäinen nimi on varsinainen ja toinen varajäsen.)

Lisäksi liittokokous käsitteli sääntömääräiset asiat.