Mun elämäni muutos -kampanja: Jokaisella on oikeus kertoa itse

Usein vaikeasti vammaisten ihmisten tarinoita kertovat muut tai ne jäävät kertomatta. Malike-toiminnan kampanjassa 13 ihmistä kertoo elämänsä tärkeistä muutoksista.

Seppo Viitanen on muuttanut laitoksesta omaan kotiin 20 vuotta sitten. Hänen tärkeitä juttujaan ovat harrastukset, ystävät ja matkustelu. Hän elää sosiaalista elämää, toteuttaa itseään ja vaikuttaa omiin asioihinsa. Vihdoin. Laitoksessa kaikki oli toisin.

Liian moni vaikeasti vammainen ihminen jää Suomessa vaille tarvitsemaansa tukea. Ilman tukea he jäävät yhteiskunnan ulkopuolelle kaikilla elämänalueilla – vapaa-ajalla ja työelämässä. Liian usein vammaisten nuorten ja aikuisten tarinoita kertovat muut ihmiset, tai ne jäävät kertomatta.

Mun elämäni muutos -kampanjassa esiin nousevat ihmiset, jotka ovat itse toimijoita. Vaikeasti vammaiset ihmiset kertovat itse elämänsä ratkaisevista muutoksista. Jokaisen tarina on omanlaisensa. Jokaisen unelmat voivat toteutua, kun ihminen saa yksilöllisen, tarpeiden mukaisen tuen. Yhdelle se voi olla henkilökohtaista apua, toiselle soveltuvia apuvälineitä tai riittäviä kuntoutus-, tulkkaus- ja kuljetuspalveluita. Näistä lain takaamista palveluista ihmiset joutuvat taistelemaan aivan liian paljon.

Videot kertovat 13 tarinaa muutoksista: mitä merkitsee se, että oikeus vapaa-aikaan, yhdenvertaisuuteen tai vaikuttamiseen vihdoin toteutuu.

Kampanjan videot kuvattiin pop up -studiossa Apuvälinemessuilla Tampereella syksyllä 2019. Osallistujat olivat tavallisia messukävijöitä. Videot kuvasi dokumentaristi ja kuvajournalisti Riina Kokko.

Videotarinoita julkaistaan 27.1. alkaen päivittäin Tukiliiton sosiaalisen median kanavilla:
Facebook: www.facebook.com/maliketoiminta
ja www.facebook.com/Tukiliitto
Twitter: @maliketoiminta @tukiliitto
Youtube: www.youtube.com/Tukiliitto, soittolista Mun elämäni muutos
Seuraa myös tunnistetta #MunElämäniMuutos

Helenan tarina (1:01 min):

#OikeusVapaa-aikaan

Sepon tarina (1:18 min):

#OikeusYhdenvertaisuuteen

Bennyn tarina (0:55 min):

#OikeusKuuluaErilaisiinPorukoihin