Selkeä Kohdataan-some on turvallinen kohtaamispaikka

27.04.2020

Maanantaina 27.4. avautui uusi helppokäyttöinen somepalvelu Kohdataan, jossa voi tutustua uusiin ihmisiin. Kohdataan-some on suunnattu nuorille ja aikuisille, joiden voi olla vaikea käyttää tavallisia sosiaalisen median sovelluksia.

Tarvitsemme toisiamme, erityisesti nyt. Kun fyysiset kohtaamiset vähenevät, on tärkeää löytää uusia keinoja kohtaamiseen, jotta kukaan ei jäisi yksin. Maanantaina 27.4. avautui uusi somepalvelu Kohdataan, jossa voi tutustua uusiin ihmisiin.

Kohdataan-some

• helppokäyttöinen ja turvallinen, kotimainen älykännykälle tehty somepalvelu
  • kehitystyössä on ajateltu myös niitä ihmisiä, joiden on vaikea käyttää monia muita sosiaalisen median sovelluksia
  • palvelussa voi viestiä paitsi kirjoittamalla, myös kuvilla, videoilla ja ääniviesteillä
  • maksuton, moderoitu (ylläpitoon saa helposti yhteyden)
  • toimii parhaiten kännykällä (selaimessa), mutta sitä voi käyttää myös muilla laitteilla.
  • on tarkoitettu yli 15-vuotiaille nuorille ja aikuisille.

”Erityisesti tänä aikana somen merkitys yhteydenpidossa ja yhteenkuuluvuuden kokemisessa korostuu. Yksinäisyys on yhteiskuntamme haaste aina, mutta nyt kun kasvokkaiset kohtaamiset ovat rajattuja, korostuu irrallisuuden kokemus erityisen paljon. Matalan kynnyksen kohtaamispaikoille, kuten Kohdataan-somelle, on suurempi tarve kuin koskaan”, projektipäällikkö Tanja Räsänen sanoo.

Kohdataan-somessa voi keskustella muiden samoista asioista kiinnostuneiden ihmisten kanssa ryhmissä tai kahdestaan.

Ystävyys on voima

Kohdataan-somella halutaan auttaa yksinäisiä tutustumaan uusiin ihmisiin. Suomalaisista joka viides kokee yksinäisyyttä jossain vaiheessa elämää ja joka kymmenes on jatkuvasti yksinäinen. Erityistä tukea tarvitsevat kokevat yksinäisyyttä vielä tätäkin useammin.

”Meillä jokaisella on tarve tulla kuulluksi ja hyväksytyksi, tarve kuulua johonkin. Meillä on tarve jakaa ajatuksiamme ja elämäämme, tarve tuntea olevamme jollekin tärkeä. Se miten hyvin tarpeet toteutuvat, vaikuttaa itsetuntoomme, mielenterveyteemme ja hyvinvointiimme”, Tanja Räsänen kuvailee.

”Me palvelun kehittäjät uskomme, että ystävyys on voima. Tavoitteenamme on yksinäisyyden vähentäminen somen keinoin. Me olemme luoneet somepalvelun, jossa on turvallinen ja myönteinen ilmapiiri ja johon on mukava tulla. Täällä ketään ei kiusata tai jätetä yksin”, Tanja Räsänen kertoo.

Maksuton ja turvallinen

Palvelu on rakennettu STEAn tuella ja sen taustalla ovat Kehitysvammaliitto ja Mieli ry. Palvelun teknisestä koordinoinnista on vastannut Perfektio.

Palvelu on maksuton. Sitä moderoidaan ja ylläpitoon saa tarvittaessa helposti yhteyttä. Palvelu on ei-kaupallinen eikä siihen rekisteröityneiden tietoja myydä ulkopuolelle.

Lisätietoa ja linkki Kohdataan-someen löytyy osoitteesta
www.kohdataan.fi

Lisätietoa: