Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikko: itse saa päättää!

14.11.2023

Onko päätösvalta sinun elämäsi asioista sinulla vai jollakin toisella? Valtakunnallista kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikkoa vietetään jälleen 1.–7.12. Viikolle valitaan vuosittain teema, jota kehitysvammaiset ihmiset haluavat nostaa esiin. Tänä vuonna viikon teema on “Itsemääräämisoikeudesta pitää huolehtia!”. Kehitysvammaisten ihmisten arjessa itsemääräämisoikeus ei läheskään aina toteudu YK:n vammaissopimuksessa vaaditulla tavalla.

”Meidät pitää kohdata niin,
että tulemme oikeasti kuulluiksi.
On monia tapoja ottaa selvää
ihmisen mielipiteistä ja toiveista silloinkin,
kun hän ei pysty kertomaan niistä
samalla tavalla kuin muut.”
(Ote Me Itse ry:n julkilausumasta 2023)

Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikolla Kehitysvammaisten Tukiliitto, sen jäsenyhdistykset ja muut yhteistyötahot järjestävät eri puolella Suomea tilaisuuksia, tapahtumia ja tempauksia. Niissä nostetaan esiin kehitysvammaisten ihmisten oikeuksia.

Itsemääräämisoikeudessa on kyse siitä, kuka käyttää valtaa. Itsemääräämisoikeus on perus- ja ihmisoikeus, josta säädetään perustuslaissa, YK:n vammaissopimuksessa ja kehitysvammalaissa. Silti tukea tarvitsevat ihmiset jäävät helposti itseään ja omaa elämäänsä koskevan tiedon ulkopuolelle. Heidän puolestaan päätetään asioista. Tuen tarve ei siirrä ihmisen itsemääräämisoikeutta toisille ihmisille. Ulkopuolelle jättämisen sijaan muiden pitäisi tukea ihmisen omaa päätöksentekoa.

Itsemääräämisoikeus kuuluu meille jokaiselle.

Viikon julkilausuma ja lisätietoa teemaviikon tapahtumista.

Tutustu tarkemmin itsemääräämisoikeuteen.

Lisätietoja: