Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus keskeytyy

24.02.2023

Eduskunta ei ehdi käsitellä digitaalisen henkilöllisyyden uudistusta mahdollistavia lakiesityksiä ennen istuntokauden loppua. Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus siis keskeytyy. Tämän vuoden syyskuussa ei oteta käyttöön digitaalisen henkilöllisyyden palveluja. Eurooppalaisen identiteettilompakon valmistelu kuitenkin jatkuu.

Tämän vuoden syyskuussa ei oteta käyttöön digitaalisen henkilöllisyyden palveluja, joita Digi- ja väestötietovirasto on kehittänyt. Julkaisematta jäävät tunnuslukulaite sekä mobiilisovellus, joka mahdollistaisi digitaalisen henkilöllisyystodistuksen ja ulkomaalaisen tunnistusvälineen käyttämisen. Myöskään henkilötunnuksen uudistus ei etene lukuun ottamatta välimerkkiuudistusta.

Digi- ja väestötietovirasto on kehittänyt digitaalisen henkilöllisyyden palveluja osana valtiovarainministeriön hanketta. Viraston toiveena on, että Suomen seuraava hallitus näkee asian tärkeäksi ja uudistusta voidaan jatkaa. Se sanoo pystyvänsä jatkamaan kehitystyötä myös seuraavalla hallituskaudella.

Eurooppalaisen digitaalisen identiteettilompakon valmistelu jatkuu Suomessa ja koko Euroopassa.

Tukiliitto vaati lakiesitystä koskevassa lausunnossaan huhtikuussa 2022 lakiesitykseen digitaalista tunnistautumista ja luonnollisen henkilön tunnistautumisvälineen käyttöä helpottavia säännöksiä vammaisten ihmisten tarvitsemista mukautuksista. Digitaalisen henkilöllisyyden palveluissa on mahdollistettava apuvälineet, esimerkiksi henkilökohtaisen avustajan käyttö tunnistautumisen apuna. Pääsy digitaalisiin palveluihin on perus- ja ihmisoikeuskysymys.

Lähde: Digi- ja väestöviraston tiedote 24.2.2023.

Sähköistä tunnistautumista tarvitaan lähes kaikkeen asiointiin. Tällä hetkellä tunnistautumiseen tarvitaan verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Niitä ei kaikilla ole. Kyseessä on epäkohta, jonka vammaisjärjestöt ovat nostaneet esille viime vuosina useamman kerran.