Scoootilla mukaan sisarusten leikkeihin

Anna Junnola hankki pojalleen Aaronille, 4, monitoimialusta Scoootin Malikkeen korttikampanjalla. Scoootissa Aaron pääsee mukaan sisarustensa leikkeihin, ja isosisko voi kuljettaa häntä huoneesta toiseen ilman aikuisen apua.

Anna Junnola tutustui Malikkeen välineiden kokeilutoimintaan, kun hän lähti metsästämään Aaronille tuolia, jossa tämä voisi istua muiden lasten kanssa lattialla.

”Löysin silloin GoTo Seat -istuintuen. Saimme ykköskoon Facebook-kirpparin kautta ja kakkoskoon myöhemmin tutultamme, joka oli hankkinut sen Malikkeen korttikampanjan kautta.”

GoTo Seat on kulkenut perheen mukana kaikkialla, ja Anna suosittelee sitä lämpimästi muille perheille.

Idea Scooottiin syntyi lasten isän, Arto Asumaniemen, vanhempien aloitteesta. He kysyivät, eikö olisi jotakin GoTo Seatin kaltaista tuolia, missä olisi pyörät alla ja jossa Aaronia voisi työntää huoneesta toiseen.

”Isovanhemmat alkoivat ihan ymmärrettävästi väsyä Aaronin kanniskeluun. Ymmärsin samalla, että liikuteltavasta alustasta olisi meillä kotonakin paljon iloa. Ennen Scooottia meitä vanhempia tarvittiin usein auttamaan kesken sisarusten leikkien”, Anna kertoo.

""
Aaron Asumaniemellä (4 v) on käytössään GoTo Seat -istuin, joka on kulkenut mukana kaikkialle. Kuva: Laura Vesa

Korttikampanja ja nopeaa toimintaa

Scoootin avulla Aaron, Isla, 6, ja Eeli, 2, voivat touhuilla kotona yhdessä kuten ketkä tahansa sisarukset. Aaron on muiden lasten tasolla, ja sisarukset saavat hänet vauhdissa mukaan, kun siirtyvät paikasta toiseen. Aikuista ei enää tarvitse huudella joka välissä apuun.

”Ennen Aaronia itketti aina, kun sisko ja veli kulkivat leikin mukana muualle, eikä hän päässyt mukaan. Meillä on Scoootista vielä tosi vähäiset kokemukset, mutta tuntuu kyllä toimivalta, ja juuri siihen tarkoitukseen, mihin sitä ajattelimmekin.”

Annalle vapaa-ajan apuvälineiden hankkiminen etenkin käytettynä on tuttua puuhaa. Kun Malike lopetti Splashy-suihkutuolin vuokraamisen hygieniasyistä, Anna löysi sen tutultaan. Myös Scooottia Anna etsi ensin käytettynä. Fireflyn pystyasennon tuki Upsee oli juuri löytynyt, mutta Scoootista oli tarjolla vain vanhempi malli, jossa vyöt eivät olleet Aaronille riittävät.

”Päätin sitten kerätä meille Scoootin Malikkeen korttikampanjalla. Kortit tulivat kotiin ja niitä olikin paljon. Ensin kyllä kauhistutti, mutta olen hirveä suorittaja. 29 päivää ja kortit oli myyty.”

Kun Anna laittoi Malikkeelle viestiä, että nyt on kortit myyty, puhelin soi jo seuraavana aamuna.

”Scoootin toimittaja soitti, että sopiiko tuoda puoli kahdelta tämä Scoootti. Sehän sopi ja sitten se vain pölähti meille”, Anna muistelee nauraen nopeaa toimitusta.

Kelkalla yhdessä pulkkamäkeen

Apuvälineet mahdollistavat viisihenkisen perheen yhteiset puuhat ja erityisesti yhdessä ulkoilemisen.

”Kun Aaronilla on välineitä, me pääsemme ulos neljän seinän sisältä. Ilman GoTo Seatia ei olisi esimerkiksi käyty viime kesänä kolmea kertaa Ähtärin eläinpuistossa.”

Pian sisarukset lähtevät taas yhdessä pulkkamäkeen Aaronin fysioterapeutilta lainaan saadulla Snow Baby Fun -kelkalla. Fysioterapeutti oli saanut kelkan käytettynä perheeltä, jonka lapselle se oli jäänyt pieneksi.

”Perhe oli toivonut, että kelkka tulisi aktiivisen perheen käyttöön. Meillä se on todella käytössä. Tein kelkkaan itse viisipistevyöt, kun kelkan omat vyöt eivät olleet ihan riittävät. Aaron laskee aika kovat mäet ja hyppyrit ovat mieluisia, joten kunnon vyöt ovat tarpeen.”

Pulkkamäessä Aaronin tahto omatoimiseen tekemiseen näkyy erityisen hyvin. Anna kertoo, että Aaron vaatii tuuppaamaan vain alas mäkeä. Vieressä ei saa kulkea.

”Isosisko yleensä työntää tasaisella. Harvoin pääsen itse lykkimään”, Anna naurahtaa.

Tavallista sisaruutta

Annan mielestä näissä apuvälineissä on hienointa se, että niiden avulla Aaronin on mahdollista osallistua yhdenvertaisemmin muiden lasten touhuihin. Kun on hyvät välineet, lapsi on itsenäisempi, eikä aikuisen tarvitse aina sekaantua lasten leikkeihin.

”Tosin mitä enemmän sisarukset tekevät yhdessä, sitä enemmän he riitelevät. Mutta sekin on tavallista sisaruutta. Aaronilla on iPadi, jolla lapset pelailevat porukalla. Ainakin kaksi minuuttia ovat sovussa, joskus menee vähän pidempäänkin”, Anna kertoo nauraen.

Lyhyen kokemuksen perusteella Aaron on viihtynyt Scoootissa hyvin. Anna harmittelee, ettei hoksannut Scooottia jo aiemmin, mutta onneksi siinä on vielä kasvunvaraa, ettei välineen tuoma ilo jää lyhyeksi.

”Vielä Aaron ei saa Scooottia liikkeelle itse. Päiväkotiin on nyt tulossa kevyt pyörätuoli, ja toivomme, että Aaron oppisi sen käytön myötä liikkumaan itse myös Scoootilla.”

Artikkeli on julkaistu Malikkeen Liikkeelle!-lehdessä 2022.