MAHTI-kurssilaisten vinkkejä itsenäiseen matkustamiseen

Matkustaminen jännittää ja varsinkin silloin, kun matkustaa ensimmäistä kertaa yksin vieraaseen paikkaan. Aikuisten MAHTI-kurssille osallistuneet kirjoittivat omat kokemuksensa vinkiksi muillekin. Matkanteko sujuu yllättävän mutkattomasti, kun vain rohkaistuu – ja kunhan saa tarvittaessa tukea.

Suunnittelu ja harjoittelu vähentävät jännitystä

Matkustin ensimmäistä kertaa yksin junalla, kun tulin MAHTI-kurssille Joensuuhun. Minua hiukan jännitti yksin matkustaminen. Jännitystä kuitenkin helpotti se, että olimme lähi-ihmisen kanssa tehneet matkasuunnitelman yhdessä etukäteen.Harjoittelimme sitä myös yhdessä. Junan aikataulut katsoimme Internetistä, osoitteesta www.vr.fi. Lähi-ihmiseni soitti VR:lle ja tilasi junaliput R-kioskille, josta kävin liput myöhemmin hakemassa. Maksoin junaliput kioskille.

Virpi Hyvärinen

Matkalla Jämsästä Joensuuhun minun täytyi vaihtaa junaa Pieksämäellä. Junanvaihtoon on mahdollista tilata avustaja ilmaiseksi VR:ltä. Minullekin tilattiin avustaja, jotta oikea juna varmasti löytyisi.

VR-avustaja varattiin samalla, kun lähi-ihmiseni tilasi junaliput. Etukäteen myös sovittiin, että avustaja tulee hakemaan minut junasta omalta paikaltani. Kun junanvaihto Pieksämäellä koitti, avustaja tuli minua vastaan keltainen liivi päällä. Hän saattoi minut uuteen junaan. Junanvaihto onnistui hyvin. Olin kuunnellut junassa kuulutukset myös itse ja tiesin hyvin, miltä laiturilta uusi juna lähtee.

Kun saavuin Joensuuhun, etsin juna-asemalta taksitolpan ja otin taksin kurssipaikalle Vetreaan. Taksi maksoi noin 10 euroa. Pääsin perille ja ensimmäinen junamatkani yksin oli sujunut hienosti!

Kun palasin Joensuusta junalla takaisin kotiin, sain junaan matkaseuraa uusista kavereistani, joihin olin tutustunut kurssilla. Otimme kurssipaikalta yhteistaksin asemalle. Taksi maksoi noin kolme euroa kultakin. Paluumatka sujui hyvin ja matkaseura oli mitä mainiointa!

Yksin matkustaminen antoi minulle uusia haasteita.

Virpi Hyvärinen

Taksitolppa on keltainen ja siinä lukee taksi

Minua vähän jännitti, kun kuulin, että pääsin MAHTI-kurssille. Eniten jännitin, mitä siellä tehdään ja millaisia uusia ihmisiä tapaan. Tulin kurssille linja-autolla. Matkustaminen ei hirveästi jännittänyt minua. Olin matkustanut ennenkin yksin linja-autolla, mutta nyt matkustin ensimmäistä kertaa yksin Joensuuhun. Teimme yhdessä lähi-ihmiseni kanssa matkasuunnitelman. Kävimme yhdessä myös ostamassa liput etukäteen Kuopion matkahuollosta.

Anna Kumpulainen

Lähi-ihmiseni saattoi minut bussiasemalle, kun lähdin MAHTI-kurssille Joensuuhun. Bussini meni suoraan Kuopiosta Joensuuhun. Matka kesti noin kolme tuntia. Bussimatkalla istuskelin ja katselin maisemia.

Joensuun bussiasemalta minun piti päästä vielä jotenkin kurssipaikalle Vetreaan. Etsin siis bussiasemalta taksitolpan. Soitin vielä lähi-ihmiselleni ja kysyin apua siihen,miten löydän taksitolpan. Hän neuvoi, että taksitolppa on keltainen ja siinä lukee taksi. Löysin tolpan, mutta jouduin odottamaan taksia tolpan luona jonkin aikaa.

Taksia odotellessani puhuin puhelimessa ystäväni kanssa. Lopulta taksikin tuli. Annoin kuskille lapun, mihin oli kirjoitettu kurssipaikan osoite. Taksi maksoi noin 10 euroa. Pyysin taksikuskia myös saattamaan minut Vetrean aulaan, jossa MAHTI-kurssin ohjaaja oli sovitusti minua vastassa. Yhdessä ohjaajan kanssa lähdimme majoittumaan.

Kun kurssi päättyi, tilasimme uusien kurssikavereiden kanssa kimppataksin rautatieasemalle. Rautatieaseman vieressä sijaitsi myös bussiasema. Samalla taksilla meitä matkusti yhteensä neljä. Taksi maksoi jokaiselle noin kolme euroa.

Minua vähän kuitenkin jännitti, että löydänkö Kuopioon menevän bussin Joensuussa. Kysyin bussiaseman kahvilan myyjältä apua. Hän neuvoi minua ystävällisesti ja oikea bussi löytyi. Kun pääsin Kuopioon, kävelin torille ja menin paikallisliikenteen linja-autolla kämpille.

Minusta kannattaa lähteä kokeilemaan yksin matkustamista. Toivottavasti kaikkien matkat sujuvat hyvin.

Anna Kumpulainen

Aina oppii uutta!

Ennen MAHTI-kurssille lähtöä selvitin lähi-ihmisen kanssa, mikä on nopein ja halvin reitti matkustaa Turusta Joensuuhun. Selvisi että se olisi juna. Tein matkasuunnitelman lähi-ihmisen kanssa. Ostimme junaliput internetistä. Junalippua ei voi ostaa netistä ilman pankkitunnuksia, joten ensin tarvitsimme ne.

Jani Hirvi

Junalipun voi tulostaa tietokoneelta heti, kun sen on maksanut. Lipun voi myös tilata omaan sähköpostiosoitteeseen tai kännykkään. Jos tilaa lipun viestillä kännykkään, puhelimessa täytyy olla internet-yhteys, jotta saa matkalipun avattua.

Minulla oli oikeus eläkeläislippuun, mikä piti huomioida junalipun ostovaiheessa. Jos on oikeutettu eläkeläislippuun, se pitää todistaa junassa näyttämällä henkilökorttia ja kansaneläkkeensaajan korttia.

Matkustin ensimmäisen matkan Turusta Joensuuhun lähi-ihmisen kanssa. Kahdeksan ja puoli tuntia kestäneeseen matkareittiin kuului junanvaihtoja. Junanvaihtojen kanssa olin ensimmäisellä kerralla epävarma, koska asemat eivät olleet tuttuja. Katsoimme junanvaihdot tarkkaan matkan aikana. Matka sujui hyvin.

Kurssi vierähti mukavasti ja tuli kotimatkan aika. Matkustin kurssilta pois yksin ilman lähi-ihmistä. Minua ei jännittänyt enää ja uusista kurssikavereistakin sai matkaseuraa.

Nyt olen matkustanut yksin junalla myös muihin kaupunkeihin. Olen oppinut selvittämään itse junan lähtölaiturit ja aikataulut, joten yksin matkustaminen on nyt helpompaa. Yleensä junamatkojen aikana katselen maisemia, kuuntelen musiikkia tai luen kirjoja.  Minulla on kokemus myös siitä, että juna vähän myöhästyy aikataulusta. Siitä ei kannata kuitenkaan joutua paniikkiin. Kaikki selviää varmasti.

Minulla on antaa muutama vinkki junalla matkustamiseen:

• Kannattaa kuunnella kuulutukset tarkkaan. Kuulutuksista selviää aina mistä uusi jatkoyhteys lähtee.
  • Junan lipuntarkastajalta voi aina kysyä apua!
  • Yleensä junista löytyy myös ravintolapalvelu, josta voi ostaa evästä.

Kun uskallat lähteä kokeilemaan, opit jotain uutta!

Jani Hirvi

* Virpi Hyvärinen, Annan Kumpulainen ja Jani Hirvi osallistuivat Tukiliiton järjestämälle aikuisten MAHTI-sopeutumisvalmennuskurssille.