Apuvälinemessut lähestyvät – nähdäänkö messuilla?

Apuväline 2023 -tapahtuma 9.-11.11.2023 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa kokoaa apuvälinealan, kuntoutuksen, terveys- ja sosiaalialan ammattilaiset sekä apuvälineiden käyttäjät yhteen. Tapahtuma esittelee monipuolisesti apuvälineet liikkumiseen, kommunikointiin, kotiin ja työhön sekä ammattilaisille että apuvälineiden käyttäjille.

Malike on mukana koko messujen ajan omalla osastolla numero 140 sekä osaston läheisyydessä olevalla Malikkeen toimintavälineiden testiradalla. Osastolta saa maksutta matkaan mm. toimintavälineisiin liittyviä oppaita ja Malikkeen Liikkeelle-lehden. Testiradalla on kokeiltavana mm. kolmipyöräinen tandem, rinnakkain poljettava tandem, yhdistelmäpyörä, yksipyöräisiä maastoliikkumisen apuvälineitä, maastopyörätuoli, maastorattaat ja keinuja.

Lisäksi Malikkeella on puheenvuoroja mm. Apuväline-tapahtuman ohjelmalavalla ja Suomen Paralympiakomitean liikuntalavalla. Osallistumme myös kahteen eri paneelikeskusteluun.

Malike mukana messuilla

Torstaina 9.11.2023

• Ohjelmalava klo 9.40-10.00
    Miten saada liikkumisen apu- ja toimintavälineitä kaikkien kuntalaisten käyttöön? Kunnasta lainattavat apu- ja toimintavälineet lisäävät kuntalaisten mahdollisuuksia liikkua, harrastaa ja osallistua mm. koulujen ja seurojen toimintaan. Tanja Tauria ja Inka Kurki, Malike
  • Kuntien soveltavan liikunnan työntekijöiden työseminaari klo 11.15-11.45 (suljettu tilaisuus)
    Miten toiminta- ja liikuntavälineitä kuntiin? Tanja Tauria, Malike
  • Apuvälinealan päättäjäfoorumin paneelikeskustelu klo 13.00-13.30 (ennakkoilmoittautuminen)
    Miksi asiakkaan osallisuus on tärkeää apuvälinepalvelujen suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa? Miten asiakkaan kokemustieto saadaan parhaalla tavalla hyödyksi päätöksenteossa?
    Paneelikeskustelua luotsaa Milla Ilonen, järjestöasiantuntija, Invalidiliitto, panelisteina mukana:
    Pirkanmaan hyvinvointialueen asiakasfoorumin jäsen, vammaisen lapsen vanhempi, asiantuntija Malike-toiminnasta.
  • Liikuntalava klo 14.00-14.30
    Matkalle, liikkeelle, keskelle elämää! Joskus siihen vaaditaan vain sopiva väline. Antti Tulasalo, Malike

Perjantaina 10.11.2023

• Ohjelmalava klo 11.40-12.00
    Miten vaikeasti vammaisten lasten osallistumisen mahdollisuuksia voidaan edistää varhaiskasvatuksessa toimintavälineiden avulla? Malike tarjoaa maksutta erilaisten toimintavälineiden kokeilua varhaiskasvatuksen yksiköissä, joissa on vaikeasti vammainen lapsi. Tavoitteena on lisätä lasten ja varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia toimintavälineiden käytöstä. Susanna Tero ja Kari Vuorenpää, Malike

Lauantaina 11.11.2023

• Ohjelmalava klo 11.00-12.00
    Keskustellaan lasten apuvälineistä. Miten apuvälineet tukevat erityislapsen arkea?
    Paneelikeskustelua luotsaa Mikko ”Peltsi” Peltola, panelisteina mukana:
    Veera Keso, erityislapsen vanhempi
    Mia Kylén, apuvälineasiantuntija, Oma Häme
    Henni Petäjistö, konsultoiva ohjaaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
    Ira Tiilikainen, suunnittelija, Malike

Liput apuvälinetapahtumaan

Ammattilaiset pääsevät Apuvälinemessuille veloituksetta rekisteröitymällä tapahtumaan osoitteessa https://apuvaline.expomark.fi/ (siirtyy uuteen ikkunaan).

Lisäksi veloituksetta tapahtumaan pääsevät alle 15-vuotiaat vanhempansa kanssa, henkilökohtaiset avustajat ja veteraanikortilla tulevat.

Mikäli et kuulu yllä mainittuihin kohderyhmiin, Malikkeella on mahdollisuus lähettää muutamia sähköisiä messulippuja sähköpostiisi tai puhelimeesi. Jos tarvitset lipun/lippuja, laitahan lippupyynnön ja puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi, jonne lipun haluat: susanna.tero@tukiliitto.fi.

Lisää tietoa apuvälinetapahtumasta https://apuvaline.expomark.fi/ (siirtyy uuteen ikkunaan).

Nähdään messuilla,
Malikkeen tiimi