Tarinoita kuvien takaa

18.12.2018

Susanna Tero.

Malike-toiminnan videojoulukalenterin luukut kertovat tarinoita aidoista osallistumisen kokemuksista – ilman käsikirjoitusta ja lavastusta. Ne kertovat toiminnasta, jota Malike on toteuttanut jo yli kaksikymmentä vuotta.

Joulukalenterin luukut muistuttavat lasten oikeuksien toteutumisen merkityksestä, ja tuovat näkyväksi mahdollisuuksia joita on olemassa, moninaisista tuen tarpeista riippumatta. Malikkeen tiimillä on valtavasti tieto-taitoa, halu nähdä osallistumisen haasteet mahdollisuuksina sekä motivaatio ratkoa niitä yhdessä lasten ja perheiden sekä yhteistyökumppaneiden kanssa. Yhdessä pohtien, kokeillen ja toinen toistaan innostaen moni mahdoton asia muuttuu mahdolliseksi.

Kameran takana dokumenttikuvaaja Riina Rinne on kuluneen vuoden aikana seurannut lasten osallistumista perheiden Lumella- ja Liikkeelle-lomalla, Vuokatissa, Malike meets Kenguru -tapahtumassa Helsingissä ja Haltialan melontaretkellä Espoossa.

Taitavana kuvaajana Riina on saanut taltioitua ilmeitä, eleitä ja hetkiä, jotka kertovat osallistumisen mahdollisuuksista ja osallistumisen ilosta, vahvoista kokemuksista. Niistä kyvyistä ja voimavaroista, joita ei ole ehkä aiemmin nähty.

Tarinoista huokuu yhteinen tekeminen, käsin kosketeltava fiilis. Lapset, sisarukset, vanhemmat ja muut läheiset ovat unohtaneet kameran läsnäolon ja Riina kameroineen on ollut joukossa – yksi muista.

Joulukalenteri on saanut jo tässä vaiheessa hurjan määrän näyttöjä, jakoja, tykkäyksiä. Palautteen mukaan tarinat ovat herätelleet myös ajattelua. Olethan jo mukana tykkäämässä ja jakamassa? Näin voimme yhdessä lisätä tietoa lasten oikeuksien toteutumisen merkityksestä!

Kiitos erityisesti päätähdille ja kaikille mukana olleille, ilman teitä meillä ei oli hienoja tarinoita!

Kokemusten ja ilon täyteistä joulun aikaa,

* Kirjoittaja toimii Tukiliiton Malike-toiminnan esimiehenä.

Lapset, sisarukset, vanhemmat ja muut läheiset ovat unohtaneet kameran läsnäolon. @maliketoiminta’n videojoulukalenterin tarinat kertovat suurista kokemuksista ja herättävät muistamaan #lapsenoikeudet #osallisuus

Luukku 15, Alinan päivä. Oikeus olla lapsi. (1 min)

Kalenterin luukut aukeavat joka päivä 1.–24.12.2018 Tukiliiton sosiaalisen median kanavilla:
Facebook: www.facebook.com/maliketoiminta ja www.facebook.com/Tukiliitto
Twitter: @maliketoiminta @tukiliitto