Sitten kun tämä on ohi?

25.02.2021

Merja Määttänen.

Sitten kun tämä on ohi. Niin sanoimme vielä keväällä 2020, kun arkemme oli äkkirysäyksellä mullistunut, 16. maaliskuuta valtioneuvoston julistuksella. Vielä silloin ainakaan omaan päähäni ei mahtunut ajatus siitä, että tämä jatkuisi, jatkuisi ja jatkuisi.

Mielellään ihminen tarttuisi toivoon, mutta nyt sitä ei ole tehty kovin helpoksi. Juuri kun tilanne tuntui rauhoittuvan, tulivat muuntovirukset. Juuri kun lupaus rokotteista herätti uutta uskoa, ilmenivät ongelmat saatavuudessa. Nyt on helmikuu 2021, enkä todellakaan tiedä, mitä uskaltaisin toivoa.

*

Poikkeuksellinen aika ei ole jättänyt rauhaan yhtäkään elämänaluetta. Se on vaikuttanut asumiseen, työhön, kouluun, vapaa-aikaan, ihmissuhteisiin ja tukiyhdistysten toimintaan. Se on vaikuttanut kuntoutuksen, tulkkien ja henkilökohtaisen avun, tilapäishoidon ja kaikkien vammaispalvelujen saatavuuteen, ja ihmisten taloudelliseen tilanteeseen.

Kehitysvammaisten ihmisten kohdalla asuminen määrittää usein koko elämää. Jos palvelut vastaavat omia tarpeita ja koti tuntuu kodilta, se on perusta, jolle voi rakentaa vaikka mitä. Jos ne eivät toimi, oikein mikään ei toimi. Koronakriisi on paljastanut, miten syvästi tämä on totta.

Moni on entistä yksinäisempi ja uupuneempi. Monen perusturva on järkkynyt. Keväällä tuntui, että äkkirysäys vei kehitysvammaisilta ihmisiltä perusoikeudet, joiden puolesta on taisteltu vuosikymmeniä. Ja miten voi olla, että edelleen kuulemme asumisyksiköistä, joissa sanellaan vierailukieltoja ja liikkumisrajoituksia selkeistä viranomaislinjauksista huolimatta?

Tukiliitto on tehnyt valtakunnallista vaikuttamistyötä koko korona-ajan. Yhdessä muiden järjestön kanssa olemme koonneet ja välittäneet valtioneuvostolle ja muille päättäjille tietoa kehitysvammaisten ihmisten ja heidän läheistensä tilanteesta. Olemme tehneet kannanottoja, joita on viestitty laajasti kansanedustajille, eri ministeriöihin, eduskunnan oikeusasiamiehelle, Kuntaliittoon, Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle, sairaanhoitopiireille ja muille eri asioissa oleellisille toimijoille, sekä julkaistu mediatiedotteina. Tätä kirjoitettaessa tuorein vaatimuksemme koskee saavutettavaa tietoa koronarokotteista ja rokotusjärjestyksestä.

Olemme mukauttaneet ja kehittäneet toimintaamme, jotta tavoittaisimme ihmisiä uusilla tavoilla ja pystyisimme tuomaan tukea ja helpotusta edes jollain tavalla. Samaa ovat tehneet tukiyhdistykset kautta Suomen. Yhdessä olemme tehneet melkein ihmeitä. Sekin pitäisi muistaa sanoa ääneen.

*

Joskus vielä tämä on ohi, ihan varmasti – tämä nimenomainen covid19-pandemia. Mutta ikinä enää emme palaa aikaan ennen tätä.

Olemme oppineet hyviäkin asioita, luulisin. Turhan säntäilemisen vähenemisessä on terveelliset puolensa. Mutta kyllähän tässä lommoilla ollaan.

Ihmisten lisäksi lommoilla on kuntatalous, ja siksi on aivan erityisen tärkeää, että kevään vaaleissa valitaan päättäjiä, jotka turvaavat ihmisille heidän tarvitsemansa palvelut, eivät tee lyhytnäköisiä (ja kalliiksi tulevia) säästöpäätöksiä ja varmistavat, että kaikki voivat osallistua. Tutustu Tukiliiton vaalitavoitteisiin, ota käyttöön ja vaikuta.

Me kaikki voimme vaikuttaa siihen, millainen aika tämän jälkeen koittaa.

Kirjoittaja on Tukiliiton viestintäpäällikkö ja kirjoitus on Tukiviestin 1/2021 pääkirjoitus. Lehden ilmestymispäivänä 25. helmikuuta valtioneuvosto ilmoitti, että Suomessa alkaa jälleen 8.3. alkaen kolmen viikon sulkutila.

Kyllähän tässä lommoilla ollaan. Kuitenkin olemme pystyneet toimimaan ja tekemään melkein ihmeitä, yhdessä. Sekin pitäisi muistaa sanoa ääneen. #korona #kohtaamut #tukiviesti #poikkeusaika