Pirjo Kotiranta oli tinkimätön kehitysvammaisten ihmisten puolustaja

30.09.2021

Lämmin ystävä ja rohkea vaikuttaja on poissa. Pirjo Kotiranta (18.4.1945–22.5.2021) toimi vuosikymmenten aikana aktiivisesti Espoon Kehitysvammatuki ry:ssä, Uudenmaan tukipiirissä ja Kehitysvammaisten Tukiliiton lukuisissa valtakunnallisissa luottamustehtävissä.

*

Tutustuin Pirjoon Uudenmaan erityishuoltopiirin luottamustoimissa 1980–90 lukujen taitteessa. Toimimme molemmat erityishuoltopiirin valtuustossa ja hallituksessa. Siellä tuli usein esiin Pirjon tinkimätön ja rohkea tapa puolustaa kaikin keinoin kehitysvammaisten ihmisten hyvän elämän edellytyksiä. Pirjo ei pelännyt sanoa mielipiteitään missään tilanteessa, kenelle tahansa vastapelurille. Hän esitti mielipiteensä selkeästi ja ehdotti parannustoimenpiteitä.

Ystävänä Pirjo oli välittävä ja lämmin ihminen, joka uskalsi sanoa asiat kiertelemättä. Rehellisyys oli varmasti hänen kantava voimansa koko elämässä. Realistina hän näki todellisuuden ja pyrki tinkimättä korjaamaan näkemiään virheitä.

Muistan Pirjon kunnioitettavana naisena, äitinä ja ystävänä.

Helena

*

Pirjo vaikutti laajasti ja monialaisesti yhteiskunnallisiin asioihin – muutenkin kuin vain kehitysvammaisten ihmisten asioihin. Hän teki esimerkiksi kotiseututyötä ja politiikkaa, ja hoiti luottamustoimia näihin liittyen. Pirjolla oli kyky ja palava halu saada ihmiset innostumaan mukaan järjestötoimintaamme. Hänellä oli paljon erilaisia innovaatioita kehitysvammaisten ihmisten elämän kehittämiseen niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti. Hänellä oli kyky jo ennakkoon nähdä tulevia haasteita ja palvelujen ongelmia, ja vahva tarve nostaa niitä esiin myös yhteistyössä virkamiesten kanssa.

Meidän tukiyhdistyksellämme oli aikoinaan etuoikeus tavata pari kertaa vuodessa Espoon kehitysvammapalveluiden johtavia virkamiehiä ja jutella ajankohtaisista asioista. Näin saimme asioitamme esiin hyvin. Pirjo Kotiranta oli tässä tärkeä henkilö.

Stiina

*

Otamme osaa omaisten suruun.

Kirjoittajat Helena Rytkönen ja Stiina Krogerus-Jalkanen toimivat Espoon Kehitysvammatuki ry:ssä.

*

Voit katsoa videolta (1:30 min) Pirjo Kotirannan puheenvuoron Kehitysvammaisten Palvelusäätion Asumisen yksilölliset tukimallit -projektin loppuseminaarissa Espoon modernin taiteen museossa Emmassa 24.4.2012. Tuotanto: Lyhty ry Radio Valo. Linkki vie Radio Valon sivustolle.