Perheentaloja kaikille perheille

20.11.2019

Tanja Laatikainen.

Tänä syksynä perhepoliittista keskustelua on leimannut suorastaan hieman lannistava ”vauvakato”-pohjavire. Erityisesti pienten paikkakuntien tilannetta on hieman surkuteltu mediassa. Työikäinen väestö kaikkoaa ja kohta jäljellä ovat vain eläkeläiset. No tämä on tietysti vain toinen puoli totuutta. On olennaista rupeavatko nämä ennusteet ohjaamaan toimintaa vai valitaanko toinen linja, perheiden tukeminen.

Tänä syksynä Varkauteen ja Siilinjärvelle on perustettu uudet Perheentalot. Siilinjärven Perheentalo löytyy keskustasta, osoitteesta Torikatu 12. Varkauden Perheentalo on niin ikään aivan paraatipaikalla keskuskadun varrella osoitteessa Kauppakatu 32. On tärkeää, että perheiden avoimet kohtaamispaikat ovat keskeisellä paikalla. Näin perheiden elämä tulee ihan konkreettisesti näkyväksi. Suomalainen kulttuuri kun ei välttämättä ole ihan kaikkein lapsiystävällisintä. Oman kokemukseni mukaan esimerkiksi ravintoloissa ei useinkaan ole lapsille kunnollista leikkipaikkaa.

Mutta onneksi nyt on Perheentaloja. Ne ovat aivan kaikkien perheiden ja lasten leikkipaikkoja. Varkauden ja Siilinjärven Perheentaloilla on panostettu erityisen paljon saavutettavuuteen. Tätä työtä on tehnyt paikallisesti Savaksen Lastu-hanke, joka on koonnut myös kaikkien perheiden kohtaamispaikka-sivuston. Samaa saavutettavuustyötä on tehty myös Joensuun, Iisalmen ja Kuopion Perheentaloilla.  Tähän työhön osallistui myös Valpas-hanke, jonka opit on koottu oheiseen blogiin. Perheentalojen ympärillä on siis tehty ja tehdään edelleen paljon kehittämistyötä. Tukiliitto on saanut olla mukana kaikkien edellä mainittujen Perheentalojen kehittämistyössä. Lisäksi Minua kuullaan -hanke on mukana valtakunnallisessa perhekeskusten kehittämistyössä.

Näiden edellä mainittujen järjestövetoisten kohtaamispaikkojen lisäksi on olemassa myös kaupungin tarjontaa, kuten Tampereen kaupungin perheiden talo, jossa on tarjolla muun muassa nepsy-neuvontaa. Myös monilla muilla paikkakunnilla on omia kaikille perheille tarkoitettuja palvelukeskittymiä, joiden kehittymistä on edesauttanut valtakunnallinen LAPE-hanke.

Vierailin hiljattain saman viikon sisällä sekä Varkauden, Siilinjärven että Kuopion Perheentaloilla. Aiemmin olen käynyt työn puolesta myös Iisalmen Perheentalolla ja asiakkaan roolissa Joensuun Perheentalolla. Kokemukseni on ollut, että kaikissa näissä kohtaamispaikoissa työntekijöiden vastaanotto on ollut oikein mutkatonta. Vammaisten lasten tarpeita on huomioitu mm. kuvaopasteiden ja painotuotteiden muodossa. Esitehyllyiltä olen bongannut erityisesti erityslasten perheille suunnattua tarjontaa. Perheentalot ovat järjestäneet Erityislapsiperheiden lauantai -tapahtumia, joista viimeisin vietettiin Varkaudessa 9.11. Näihin erityisperheille suunnattuihin tapahtumiin olemme tavoittaneet jo varsin mukavasti väkeä.

Ovi on raollaan, tai siis jo aivan auki myös erityisten perheille. Astukaa rohkeasti sisään myös yleiseen avoimeen toimintaan. Kaikkia perheitä odotetaan Perheentaloilla, vammaan tai vammattomuuteen katsomatta. Kehitysvammaisten Tukiliiton slogan on Kohtaa mut. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.

Kirjoittaja työskentelee perhetyön suunnittelijana Kehitysvammaisten Tukiliitossa.