Paketteja, lokeroita ja ihmisiä

22.01.2019

Pia Mölsä.

Minä rakastan lokerointia. Meillä ihmisillä on valtava tarve lokeroida toisiamme. Kuka kuuluu mihinkin lokeroon ja kuka ei siihen lokeroon mahdu. Lokerointi on lokeroijan kannalta helppoa ja vaivatonta ja se jäsentää ajatuksiamme ja maailmankuvaamme käsiteltäväksi kokonaisuuksiksi. Mutta lokeroidut ihmiset joutuvat ehkä haluamattaan sellaiseen lokeroon, johon ei voi, halua tai pysty kuulumaan. Lokerot ovat vahvoja yleistyksiä ja pitävät yllä stereotypioita.

Paketteja lokeroidaan nykyaikana melko paljon, ja kaikki pakettiautomaattien lokerot ovat neliöitä tai suorakulmioita. Entäs, jos lähetettävä paketti onkin pallon muotoinen? Ei mene lokeroon, ei. Pallon muotoista pakettia tunkiessa suorakulmaiseen pakettiautomaatin luukkuun tulee mieleen, että tässä ei paljoa pakettia yksilönä arvosteta.

Meissä kaikissa on monia ulottuvuuksia ja jokaisella on lupa elää oman näköistä elämää ilman, että ulkopuolelta määritellään miten sitä pitää elää. Lokeron ”kehitysvammainen” murtaminen on erityisen vaikeaa.  Lokeron murtaminen vaatii yksilöltä aivan ylimaallisia supervoimia. Kun määrittelemme ihmisen aina vamman kautta, niin keskitymme vain siihen. Emme siis persoonan muihin puoliin, kykyihin, taitoihin ja mahdollisuuksiin.

Olen päässyt osallistumaan työurani aikana esimerkiksi monenlaisille itsenäistyvien nuorten kursseille. Siellä ajoittain on noussut kysymys, että mitä nuoreni kannattaisi opiskella, kun hänellä on tämä kehitysvamma. Kysymys pitää sisällään lokeron; kaikki kehitysvammaiset opiskelevat tiettyä ja tekevät tiettyjä töitä. On totta, että kehitysvamma vaikuttaa tapaan oppia asioita. Kuitenkin tärkeää olisi yhdessä miettiä mikä nuorta kiinnostaa ja miten siitä voisi tulla mahdollista.

Nyt usea meistä pyörittelee päätään, ei saa ihmistä lokeroida. Mutta kun raaputamme pintaa teemme sitä aivan koko ajan: ihminen ei pysty, koska kehitysvamma. Ihminen ei halua, koska kehitysvamma. Ihminen ei voi, koska kehitysvamma. Parempi olisikin kysyä miten voisi, haluaisi ja pystyisi vaikka kehitysvamma. Kun pystymme näkemään ihmiset monitahoisina ja monitaitoisina persoonina, aukeaa ihmisten mahdollisuudet elää parhaana mahdollisena itsenään.

.@kvtlpiam: ”Kun pystymme näkemään ihmisen monitahoisena ja monitaitoisena persoonana, hänelle aukeaa mahdollisuus elää parhaana mahdollisena itsenään.” #kehitysvamma #lokero #diagnoosi