Mikä tekee elämästä elämisen arvoisen?

04.11.2019

Pia Mölsä.

Otsikon kysymys on yksi filosofi Frank Martelan tutkimuskohteista. Ihminen pysyy elossa, kun hänen perusturvallisuutensa ja perustarpeensa toteutuvat ja hän on hyväksytty. Elämä alkaa vasta edellä mainittujen asioiden ollessa kunnossa. Martelan mukaan elämästä tekee elämisen arvoisen se, että saa tehdä hyvää toisille, olla arvostettu, toteuttaa itseään haluamallaan tavalla ja olemalla erilaisissa sosiaalisissa ympyröissä.

Merkityksellisyyttä elämään tuo siis hyvän tekeminen toisille ja itsensä toteuttaminen sekä arvokkuus. Missä ja miten ihminen, jolla on kehitysvamma voisi olla merkityksellinen osa kokonaisuutta ja toisten hyväksi toimija? Samoissa paikoissa kuin me, joilla kehitysvammaa ei ole, koemme merkityksellisyyttä ja toimimme toisten hyväksi. Merkityksellisyyttä ja itsensä toteuttamista elämään tuovat esimerkiksi se, että tekee vapaaehtoistyötä ja toimii erilaisissa tehtävissä yhteiskunnassa eli rooleissa. Yhteiskunnan rooleista esimerkkejä voisivat olla vaikuttaja, osuuskuntayrittäjä ja vapaaehtoinen.

On ollut hienoa nähdä, kuinka valtavirtamedioissa on julkaistu juttuja, joissa ihmiset toteuttavat itseään ja toimivat erilaisissa tehtävissä yhteiskunnassa ilman rooliin liitettyä kehitysvammainen -määrettä. Esimerkkinä tästä voisi olla vaikka malli Maija Mattila, joka kertoo olevansa malli, ei down-malli. Jos teet mallin töitä, niin silloinhan olet malli. Näistä erilaisista tehtävistä, joiden kautta ihminen voi olla merkityksellinen osa kokonaisuutta, kerromme julkaisemalla sosiaalisessa mediassa juttuja ihmisistä, jotka toimivat, vaikuttavat sekä toteuttavat itseään erilaisissa rooleissa yhteiskunnassamme.

Elämän tekee elämisen arvoiseksi se, että saa tehdä hyvää muille, olla arvostettu ja toteuttaa itseään. Kehitysvammainen ja -vammaton ovat tässä samanlaisia. #toimijuus #aikuisenroolit #näkyväksi

Tämä blogi avaa kampanjamme, jolla haluamme nostaa esiin aikuisten sosiaalisia rooleja. Tukiliiton aikuistyöryhmään kuuluu työntekijäedustus useista aikuisten kehitysvammaisten kanssa työskentelevästä toiminnasta ja hankkeesta. Yhdessä teemme tällä viikolla näkyväksi sitä, että kehitysvammaiset ihmiset toimivat monissa rooleissa yhteiskunnassamme. Voit seurata kampanjan kulkua asiatunnisteiden #toimijuus #aikuisenroolit #näkyväksi avulla.