Meillä kaikilla on taitoja

05.05.2021

Mari Hakola.

Toisinaan kehitysvammaiset ihmiset ovat tottuneempia kertomaan asioista, joissa he tarvitsevat tukea, kuin vahvuuksistaan. Tämä johtunee siitä, että tarvettaan saada palveluita – jopa niitä, joihin on subjektiivinen oikeus – täytyy perustella kovasti. Työmarkkinoilla sen sijaan pitäisi osata kertoa, missä olen hyvä ja miten työpaikka hyötyisi minun palkkaamisestani. Joskus työpaikkailmoituksia ja taitovaatimusten listauksia lukiessa tuntuu, että töihin etsitään vain satujen supersankareita.

Totuus löytynee välimaastosta. Kaikilla ihmisillä on jotain tuen tarvetta, kehittymisen paikkoja ja opittavaa. Kaikilla meillä on myös taitoja. Työelämän lisäksi taitojaan voi käyttää ja kehittää, ja niistä voi iloita ja hyötyä vapaa-ajalla kansalais- ja vapaaehtoistoiminnassa. Taidot ovat keskiössä kesäkuussa järjestettävässä Europe in Action 2021: SKILLS -konferenssissa.

*

Europe in Action -konferenssi on eurooppalaisen kattojärjestömme Inclusion Europen vuosittainen tapahtuma, joka järjestetään aina yhteistyössä yhden jäsenjärjestön kanssa. Konferenssia on järjestetty vuodesta 2003 alkaen eri puolilla Eurooppaa. Tänä vuonna on Tukiliiton vuoro. Teemme myös historiaa: konferenssi järjestetään ensimmäistä kertaa virtuaalisena verkkotapahtumana.

Tapahtuman tuuttasi verkkoon tietenkin koronatilanteen tuottama epävarmuus. Virtuaalisuus luo kuitenkin myös uusia mahdollisuuksia. Monen kohdalla osallistumisen mahdollisuudet paranevat, kun ei tarvitse matkustaa ja majoittua. Innostavia puheenvuoroja voi kuunnella, vaikka kotisohvalla pötkötellen ja eurooppalaisten kanssaihmisten kanssa voi verkostoitua oman keittiöpöydän ääressä.

Verkossa konferenssiin osallistuminen on turvallista kaikille.

*

Konferenssissa keskustelemme siitä, miten kehitysvammaiset ihmiset pystyvät hyödyntämään taitojaan työelämässä ja yhteiskunnassa. Aihetta tarkastellaan sekä palkkatyöllistymisen että työ- ja päivätoiminnan kehittämisen näkökulmasta.

Luvassa on puheenvuoroja ihmisoikeuksista, monimuotoisesta työelämästä, työelämän tulevaisuudesta ja siitä, mikä tekee ihmisen elämästä merkityksellisen. Saamme kuulla muun muassa eurooppalaisen kokemusasiantuntijajärjestö EPSA:n ohjausryhmään kuuluvan László Bercsen, apulaisprofessori Hisayo Katsuin, futuristi Perttu Pölösen, filosofi Frank Martelan ja yhteiskuntavastuujohtaja Jorma Mikkosen ajatuksia aiheista.

Rinnakkaisohjelmissa pureudumme esimerkiksi osuuskuntiin työntekemisen muotona, tuetun työn työhönvalmennukseen, omien taitojen tunnistamiseen ja hyödyntämiseen niin työelämässä kuin kansalaisena, sekä työ- ja päivätoimintaan osallisuuden tukijana. Lisäksi pohdimme vapaa-ajan ja vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksia.

Ohjelma koostuu puheenvuoroista, työpajoista, videoista ja virtuaalinäyttelystä. Konferenssi antaa myös mahdollisuuden verkostoitua ja keskustella yhdessä. Nelipäiväisen tapahtuman monipuolinen ohjelma tarjoaa tietoa ja innostavia esimerkkejä Suomesta ja muualta Euroopasta.

Kohdataan konferenssissa!

Kirjoittaja on Tukiliiton työelämän asiantuntija ja konferenssitiimin jäsen.

Kaikilla meillä on jotain tuen tarvetta ja opittavaa. Kaikilla on myös taitoja. #SKILLS-konferenssissa 8.–11.6. keskustelemme taidoista, työelämästä ja kansalaisuudesta. #EuropeInAction #Taidot