Ukrainalaiset perheet ovat lahjoitustemme varassa

30.09.2022

Helppo ja turvallinen tapa auttaa perheitä Suomesta käsin on osallistua Tukiliiton keräykseen.

""
Kaisa Järvelä.

Lahjoita. Auta.
Tukiliiton keräys Ukrainan kehitysvammaisille ihmisille.

Ukrainan Mariupolissa äiti yrittää suostutella aikuisen kehitysvammaisen poikansa lähtemään pommisuojaan. Poika ei tälläkään kertaa lähde, koska ei ymmärrä miksi pitäisi. Hälytyssireenit huutavat, mutta äiti jää poikansa kanssa perheen kerrostaloasuntoon ja toivoo parasta.

Toisessa perheessä lähistöllä äiti ei voi mitään sille, että aikuinen kehitysvammainen poika vaeltelee ulkona ulkonaliikkumiskiellosta huolimatta. Vihainen poliisi kuljettaa pojan kotiin. Äiti selittää, että ymmärtää pojan käytöksen olevan vaarallista, mutta ei voi tilanteelle mitään.

Kehitysvammaisten ihmisten perheet olivat Ukrainassa jo ennen sotaa kovilla, mutta nyt tilanne on sietämätön.

Kun sota alkoi helmikuussa, moni ryhmäkoti sulki välittömästi ovensa. Vanhemmat jäivät huolehtimaan aikuisista lapsistaan kriisin keskellä yksin ilman minkäänlaisia palveluita.

Myös monet laitoksista sulkivat ovensa ja ne, jotka jatkoivat toimintaansa, täyttyivät ääriään myöten. Suomessakin on nähty uutiskuvia epäinhimillisistä laitoksista, joiden olojen parantumisesta on sodan keskellä turha haaveilla.

Apu on mennyt perille

Kuuntelimme Tukiliiton työkavereideni kanssa ukrainalaisten äitien tarinoita eurooppalaisten kehitysvammajärjestöjen Europe in Action -konferenssissa ja itkimme. Itku ei tietenkään auta, mutta raha onneksi auttaa ihan konkreettisesti.

Tällä hetkellä järjestöjen jakamat lahjoitusrahat ovat ainoa tuki, joka Ukrainan kehitysvammaisilla perheillä on. Valtion kassasta perheiden palveluiden järjestämiseen ei rahaa sodan keskellä irtoa.

Eurooppalaisten kehitysvammajärjestöjen kattojärjestö Inclusion Europe on saanut kerättyä Ukrainaan helmikuun jälkeen jo yli 600 000 euroa. Ukrainalaisen VGO Coalition -kehitysvammajärjestön edustajat kertoivat Europe in Action -konferenssin osallistujille, mitä lahjoitusrahoilla on saatu Ukrainassa aikaan.

Suoraa rahallista tukea on saanut yhteensä 1048 perhettä. Lisäksi neljäkymmentä paikallisyhdistystä on saanut rahaa oman toimintansa järjestämiseen eri puolilla maata.

Lahjoitusvaroilla paikallisyhdistykset ovat järjestäneet työtoimintaa 304 ihmiselle. Henkilökohtaista apua on voitu tarjota 76 ihmiselle, yksilöllistä psykologi- ja asiantuntija-apua on saanut 309 ihmistä ja psykologista kuntoutusta on voitu tarjota 288 kehitysvammaiselle ihmiselle ja heidän perheelleen.

Mikään näistä palveluista ei olisi järjestynyt ilman ulkomailta saatuja lahjoituksia. Ukrainalaisperheiden kiitollisuus jokaisesta eurosta välittyi Europe in Action -konferenssissa käsin kosketeltavalla tavalla.

Perheet olivat kuvanneet konferenssin osallistujille videon, jossa he kiittivät avusta. Avajaistilaisuudessa salin sivupöytä oli täynnä sinikeltaisia helminauhoja, saippuoita ja rintaneuloja, joita perheet olivat valmistaneet omin käsin osoittaakseen, miten paljon tuntemattomien ihmisten antama apu heille merkitsee.

Vein helminauhan tuliaiseksi omalle tytölleni ja kerroin, että se muistuttaa avusta, jota jonkun toisen lapsen perhe on hädän keskellä saanut. Koru muistuttaa, että pienilläkin hyvillä teoilla on merkitystä.

Apua myös pakolaisille

Avuntarve Ukrainassa jatkuu vielä pitkään. Me voimme omilla lahjoituksillamme vaikuttaa siihen, että perheiden epätoivo ja kärsimys helpottaa edes vähän. Jokainen tunti henkilökohtaisen avustajan apua on perheille valtava helpotus. Lääkkeisiin järjestöltä saatu rahasumma auttaa taas hetken eteenpäin.

Suomessa voit auttaa turvallisesti esimerkiksi osallistumalla Tukiliiton keräykseen. Toimitamme rahat pääosin Inclusion Europelle, jonka kautta ne päätyvät suoraan Ukrainan VGO Coalitionin jaettavaksi.

Osan rahoista olemme tilittäneet Puolan kehitysvammajärjestö Psonille, koska rajan sillä puolella on suuri joukko kipeästi apua tarvitsevia pakolaisia.

Autetaan yhdessä sen verran kuin voimme. Jokainen lahjoitettu euro on tärkeä.

Kirjoittaja on Tukiliiton viestintäpäällikkö.

Salin sivupöytä oli täynnä sinikeltaisia helminauhoja, saippuoita ja rintaneuloja, joita perheet olivat valmistaneet omin käsin osoittaakseen, miten paljon tuntemattomien ihmisten antama apu heille merkitsee.