Kunta kuuluu meille kaikille

05.02.2021

Jutta Keski-Korhonen
Jutta Keski-Korhonen.

Olemme juuri julkaisseet kuntavaalisivustomme, johon olemme koonneet Kehitysvammaisten Tukiliiton vaalitavoitteet, taustatietoa tavoitteistamme sekä materiaalia vaalivaikuttamiseen. Toivon, että otat sivustosta kaiken hyödyn irti, olitpa ehdokas tai äänestäjä.

Haluamme näissä vaaleissa korostaa sitä, että kunta kuuluu meille kaikille. Kunta kuuluu myös niille kuntalaisille, joiden on vaikea lukea ja ymmärtää yleiskieltä. Kunta kuuluu niille, jotka tarvitsevat apua ja tukea valintoihinsa ja päätöksien tekoon. Ja niille, joiden ääntä pitäisi kuulla oman asiansa asiantuntijana, mutta joille perinteisemmät keinot saada äänensä kuuluville eivät sovellu.

Haluamme, että meidän kaikkien kunta tarjoaa asukkailleen oikeasti yhdenvertaiset mahdollisuudet, palvelut ja tilan olla kuntalainen.

Haluamme, että meidän kaikkien kunta turvaa jokaiselle palvelut, jotka heille kuuluvat. Palvelut, jotka ovat oikea-aikaisia ja sopivia juuri kyseiselle kuntalaiselle. Palvelut, jotka järjestetään kotiin, jos se on asukkaan edun ja tahdon mukaista.

Haluamme, että meidän kaikkien kunta ei tee säästöpäätöksiä, jotka tulevat kalliiksi. Meidän kaikkien kunta varmistaa, että vammaisten ihmisten palveluista ei leikata, eikä heidän välttämättömiä ja elämänmittaisia palveluitaan hankita ja järjestetä kilpailuttamalla. Meidän kaikkien kunta muistaa näissäkin asioissa ottaa mukaan ne ihmiset, joiden arkea päätökset koskettavat. Myös heidät, jotka tarvitsevat kaikkein eniten apua ja tukea.

Haluamme, että meidän kaikkien kunnan kaikilla lapsilla ja nuorilla on yksilöllinen ja riittävä tuki koulunkäyntiin. Heillä on oikeus harrastaa ja hengailla yhdenvertaisesti siellä missä kaikkien muidenkin samanikäisten kuntalaisten.

Haluamme, että meidän kaikkien kunnassa on jokaisella asukkaalla mahdollisuus tuntea olonsa turvalliseksi, osalliseksi ja merkitykselliseksi. Jokaisella kuntalaisella on tunne, että tämä on minun kuntani.

Hyödynnä sivustollamme olevia vaalivaikuttamisen työkaluja. Käytä kuvia ja muokattavaa materiaalia, joiden avulla voit nostaa tärkeitä asioita keskusteluun. Vinkkaa sivustosta myös eteenpäin ja jaa vaalitavoitteitamme sosiaalisessa mediassa.

.@JuttaKeskiK: Pidetään yhdessä huolta siitä, että kehitysvammaisille ihmisille ja heidän läheisilleen tärkeät asiat ovat esillä näissä vaaleissa. #MeidänKaikkienKunta #Kuntavaalit #YKvammaissopimus #Kohtaamut

Kirjoittaja on Tukiliiton vaikuttamistoiminnan päällikkö.