Esperi Caren huono palvelu

28.01.2019

Risto Burman.

Viime päivinä uutisissa on kirjoitettu vakavista puutteista Esperi Care -yrityksen hoivapalveluissa. Valvontaviranomainen eli Valvira keskeytti vanhuksille palveluita Kristiinankaupungissa tuottavan Esperi Caren hoivakodin toiminnan ja siirsi palvelut toistaiseksi kunnan hoidettavaksi. Valvontaviranomainen on kertonut selvittävänsä tilannetta myös useissa muissa Esperi Caren palveluyksiköissä eri alueilla. Yritys itse on kertonut selvittävänsä hoivan laadun ja resurssien riittävyyden kaikissa yksiköissään. Hyvä, mutta miksi vasta nyt?

Esperi Care tuottaa palveluita vanhusten lisäksi myös kehitysvammaisille henkilöille. Yrityksellä on kehitysvammaisille asiakkaille suunnattuja ryhmäkoteja jo 37 paikkakunnalla eri puolilla Suomea.

Esperi Care on yksi suurimmista hoivapalveluyrityksistä. Yritys on kasvanut voimakkaasti 2010-luvulla erityisesti yrityskaupoilla, sekä myös rakentamalla uusia hoivakoteja ja ryhmäkoteja. Yrityksen liikevaihto kasvoi vuosina 2011–2017 yli 300 prosentilla. Pääomistaja on vuodesta 2016 alkaen ollut englantilainen pääomasijoittaja Intermediate Capital Group, joka omistaa osakkeista yli 90 prosenttia. Tilinpäätöstiedoista käy ilmi, että omistajien tuottotavoite on yli 10 prosenttia. Tavoite on kova. Liiketoiminnan tulos on kuitenkin toistaiseksi ollut miinuksella.

Suomessa on viime vuosina tehty paljon yrityskauppoja hoivapalveluissa. Suuret yhtiöt ovat ostaneet pieniä, paikallisesti toimivia hoivayrityksiä. Paitsi tätä yleistä taustaa vasten, Esperi Caren seuraaminen on perusteltua, koska se on yksi suurimmista hoivapalveluyrityksistä ja koska voimakkaan laajentumisen seurauksena sen palveluiden piiriin tulee jatkuvasti uusia asiakkaita. Lisäksi yritys on todennetusti toiminut virheellisesti, eikä ole täyttänyt minimivaatimuksia, tai noudattanut valvontaviranomaisten ohjeita.

.@tukiliitto’n @ristoburman: ”Kun luottamus palveluntuottajaan on mennyt, inhimilliset vaikutukset ulottuvat kauas.” Kerro kokemuksistasi #espericare’n #vammaispalvelu’ista #eimyytävänä

Meille tulleiden viestien perusteella jotkut läheiset ovat jo jonkin aikaa pelänneet, voiko huono palvelu johtaa jossain jopa seurauksista vakavimpaan. Olemme saaneet tietoomme valitettavia tapauksia, joissa läheiset ovat joutuneet harkitsemaan tai jopa ottamaan aikuisen vammaisen perheenjäsenensä takaisin kotiin omaishoitoon, koska luottamus ryhmäkodin toimintaan on mennyt. Inhimilliset vaikutukset ulottuvat tällaisissa tilanteissa useaan ihmiseen. Muut vaikutukset voivat ulottuvat läheisen työnantajaan asti.

Esperi Caren piirissä on varmasti myös palveluita, koteja ja alueita, joissa vammaisille asiakkaille tuotettu tuki ja apu toimivat hyvin. Emme halua luoda turhaa huolta läheisille.

Kehitysvammaisten Tukiliitto pyytää kokemuksia Esperi Caren vammaispalveluiden käyttäjiltä ja heidän läheisiltään. Toivomme sekä hyviä että huonoja kokemuksia, ja erityisesti haluamme saada kokemuksia tyytyväisiltä palveluiden käyttäjiltä. Käsittelemme viestit luottamuksellisesti, emmekä julkaise yksittäisiä viestejä tai luovuta lähettäjän tietoja ulkopuolelle. Käytämme kokemuksia avuksi omassa vaikuttamistyössämme ja tilannekuvan saamiseksi.

* Kirjoittaja Risto Burman on Tukiliiton toiminnanjohtaja. Kokemuksia voi lähettää sähköpostilla risto.burman@tukiliitto.fi.