Ensimmäinen palkkatyöni

05.10.2020

Otto Saukkonen.

Tämä on ensimmäinen oikea työ, josta minulle maksetaan palkkaa. Olen ollut ennen tätä työharjoittelussa, joten minulla on hieman kokemusta työn teosta. Lähetin työtä varten päivitetyn CV:n. Sen teko oli minulle tuttua ja helppoa. Työhaastattelut pidettiin videopuhelun kautta. Videopuhelu oli hiukan jännittävää mutta onneksi olen tottunut käyttämään digitaalisia välineitä.

Työn aloitus jännitti minua myös hieman, mutta se meni hyvin. Alussa jännitin sitä, minkälainen työparini oikein on.  Ensimmäisenä työpäivänä kirjoitettiin työsopimus ja sain työpuhelimen käyttööni. Tutustuin sitten työympäristööni.

Työssäni toimin vapaaehtoistoiminnan assistenttina ja yhdessä ohjaajaparin kanssa markkinoimme Tukiliiton digikaveritoimintaa. Digikaveruus on toiseen ihmiseen tutustumista puhelimen avulla, soittamalla ja viestittelemällä. Kaverit tapaavat toisiaan videopuheluissa. Ohjaajatyöpari auttaa minua työtehtävissä, tarkentaa mitä pitää tehdä. Hän on tukena, kun tulee joku ongelma. On hyvä, että on työpari, koska saan häneltä tukea työssäni ja voimme yhdessä pohtia asioita. Olemme muun muassa ottaneet kuvia, tehneet mainoksia, maalanneet esittelykylttejä ja päivittäneet somea.

Odotan, että pääsen käyttämään lisää tietoteknistä osaamistani kuten Canvan ja Instagramin käyttöä sekä näkemään vapaaehtoisia ja keskustelemaan heidän kanssaan! Odotan pääseväni assistentin hommissa olemaan apuna Kohtaa mut -tapahtumassa.

Tuon tiimiin tietoteknistä osaamista, koska osaan paljon eri ohjelmia ja laitteita.

Ensi keväänä loppuvan työpestini jälkeen aion hakea uutta työtä. Haluaisin tämänkin työn jälkeen olla töissä, sillä olisi kiva, että on jotain tekemistä päivissä. Jos saisin tehdä mitä tahansa työtä, niin tekisin striimaushommia, pelaisin pääasiassa Fortnitea, mutta tekisin muutakin sisältöä. Nykyisessä työssäni opin markkinointia, uskon, että siitä on apua striimauksessa ja muussakin työssä.

”Tämän pestin jälkeen aion hakea uutta työtä.” Elämän ensimmäinen #palkkatyö motivoi ja antaa uskoa tulevaisuuteen. #paikkaauki #kaveritoiminta

Kirjoittaja työskentelee Tukiliiton kaveritoiminnan Paikka auki -tiimissä, vapaaehtoistoiminnan assistenttina.