Ennakkoluulottomuuden vuosi

22.12.2017

Minttu Karppinen.

Suomen juhlavuosi oli monelle samalla hieno vuosi vapaaehtoisena. Tukiliiton Best Buddies -kaveritoiminnassa kokoonnuimme kakkukahveille kaverikautensa päättävien vapaaehtoistemme kanssa sekä Jyväskylässä että Tampereella.

Mukana oli kaveripareja, joille tämä oli ensimmäinen vuosi toiminnassa, ja heitä, jotka ovat jatkaneet saman kaverin kanssa jo vuosia. Keskustelimme yhdessä kaveriparien kokemuksista ja samalla juhlistimme vapaaehtoisiamme. Vapaaehtoisena toimiminen on ehdottomasti juhlan arvoinen asia – voit oppia, opettaa, antaa ja saada paljon, kuten vapaaehtoisemme kertovat.

Toimintaamme tullessaan moni on halunnut löytää itselleen nimenomaan vapaaehtoistoimintaa. Kaveripariemme kumpikin osapuoli toimii vapaaehtoisena – siis sekä kehitysvammainen tai muuten apua ja tukea ymmärtämisessä ja oppimisessa tarvitseva että kehitysvammaton kaveri. Monille vapaaehtoisena toimiminen on ollut aivan uusi juttu elämässä ja toiminta on sitäkin kautta tarjonnut uusia sosiaalisia rooleja. ”Tämä on ensimmäinen kokemukseni vapaaehtoistoiminnasta, halusin kokeilla uutta.”

On tärkeää huomata, että itsellä on paljon annettavaa ja opetettavaa vapaaehtoisena, oli se sitten olemalla kaverina, suunnittelemassa ja järjestämässä tapahtumia ja tempauksia tai esittelemällä toimintaa. Tukea tarvitsevat vapaaehtoisemme kertovat löytäneensä itsestään paljon sellaisia kykyjä, taitoja ja mielikuvitusta, mitä voisi hyödyntää muussakin vapaaehtoistoiminnassa. Kaveriparimme olivat yksimielisiä siitä, että ihan kaikki voivat toimia vapaaehtoisena, vaikka siinä tarvitsisikin lähipiirin tukea.

Tietenkin on myös tärkeää löytää itselle sopiva vapaaehtoistoiminnan muoto: ”Sais niinku itte valita sen mitä tekee. Ei sitä muut voi päättää mitä mää haluan tehä – ei siitä tuu mitään, jos se ei kiinnosta pätkääkään”, kiteytti yksi vapaaehtoisemme.

”Kaveria mää ny ensimmäisenä toivoin. Oikeestaan sain enemmän ku toivoin.”

Vapaaehtoistoimintamme kautta moni on kertonut halunneensa tutustua nimenomaan uusiin kavereihin. Kaverin kanssa on saanut uusia kokemuksia, on tullut käytyä paikoissa, joihin ei muuten tulisi mentyä. Kaverin kanssa on oppinut myös uusia taitoja – vaikkapa tekemään sirkustemppuja, löytämään parhaat trancebiisit tai pelaamaan frisbeegolfia.

Yhdessäolon lomassa on voinut oppia itse ja opettaa toiselle myös uudenlaista suhtautumista elämään. Rohkeutta, rauhallisuutta, hyväksymistä, positiivisuutta. ”Olen oppinut huoletonta asennetta, kun ollaan oltu kaverin kanssa yhdessä liikenteessä. Että asioita voi tehdä omannäköisesti, hetkessä eläen, heittäytyen. Ei tarvitse murehtia, ollaan tässä nyt vaan ja nautitaan.”

”On kiva ajatus, että on tasavertainen kaveripari.”

Myös kaveruuden tasavertaisuus on tuntunut monesta vapaaehtoisestamme ilahduttavalta. Tasavertaisuus tarkoittaa käytännössä esimerkiksi sitä, että kumpikin kaveruksista pitää aloitteellisesti yhteyttä toiseen ja ehdottaa yhteistä tekemistä. Kumpikaan ei ole auttajan tai autettavan asemassa.

”Toiminnan idea muuttuisi kyllä paljon, jos se ei olisi tasavertaista. En tiedä, olisinko tullut toimintaan mukaan ollenkaan, jos arvomaailma olisi erilainen”, kertoi yksi vapaaehtoisemme toisten nyökytellessä vieressä. ”Parasta on ollut tasavertaisuus. Kumpikin on saanut ehdottaa mitä tehdään, niin ettei toinen vain päätä.”

Omannäköinen kaveruus muotoutuu tutustumisen edetessä, kun löydetään molempia yhdistäviä asioita. Yksillä on WhatsApp-jälkipelit aina formulakisojen jälkeen, toiset käyvät lautapelailemassa kirjastossa ja kolmannet keikoilla. Moni halusikin löytää ihan tavallista kaveruutta. Ihmistä, johon voisi tutustua kunnolla, kohdata ja tulla kohdatuksi: ”Me ollaan vaan kavereita. Ihan niin kuin kaikkien muidenkin kavereiden kanssa.”

”Minua auttoi, kun sain hiukan kaverista tietoa etukäteen ja toiminnan koulutuksessa puhuttiin, että ei tarvitse mennä kehitysvamma edellä. Tutustuu ihmiseen ihmisenä. Kun nähtiin, niin huomattiin, että tykätään samoista telkkarisarjoista, niistä meillä riittää puhuttavaa. Sohvaperunat on meidän yhteinen suosikki!”

”Best Buddies saa ennakkoluuloja rikottua.”

Moni tukea tarvitseva vapaaehtoinen kertoi, ettei heillä ennen Best Buddies -kaveritoimintaan tulemista ollut lainkaan kehitysvammattomia ihmisiä tuttuina tai kavereina. ”Mulla oli muutama kaveri lähinnä vammaisten piireistä, ja halusin tutustua vammattomaan.”

Samoin toisinpäin. Suomessa kehitysvammaisilla ja -vammattomilla ihmisillä ei välttämättä ole arjessa kovinkaan paljon luontevia tilaisuuksia kohdata, tutustua ja kaverustua. Se onkin pohjimmainen syy, miksi Best Buddies -kaveritoimintaa järjestetään: Jotta kehitysvammaisilla ja -vammattomilla ihmisillä olisi mahdollisuus kohdata vapaa-ajalla. Viettäessä yhdessä aikaa, tutustuu toiseen, jolloin toista alkaa ymmärtää paremmin ja mahdolliset ennakkoluulot vähenevät. Moni kertoikin halunneensa murtaa ennakkoluuloja, niin omiaan kuin toistenkin: ”Halusin lähteä mukaan antamaan vammattomille kokemusta siitä, että me vammaisetkin pystytään moneen, eikä tarvita aina niin paljon tukea. Me ei olla kaikki samanlaisia.” Toinen vapaaehtoinen komppasi ja kertoi antaneensa kaverilleen tietoa kehitysvammasta.

Toisaalta moni tukea tarvitseva vapaaehtoinen kertoi myös oppineensa kaveriltaan erilaisuutta ja myös sen, mikä yhdistää. Vapaaehtoisemme rohkaisevat myös keskustelemaan asioista avoimesti: ”Jokainen on omanlaisensa ihminen ja aina voi kysyä kaverilta, jos jokin ihmetyttää.” Tutustumisen myötä ennakkoluulot ovat rikkoutuneet jokaisella.

”Kannattaa lähteä! Aina voi kysyä, jos joku asia jännittää.”

Kaikki keskustelijat kahvilan pöydän ääressä olivat sitä mieltä, että Best Buddies -kaveritoimintaan kannattaa lähteä rohkeasti mukaan. ”Kannattaa kokeilla. Todennäköisesti tutustut ihmiseen, jota et olisi koskaan muuten tavannut.” Kaveruus ja vapaaehtoisena olo on ollut antoisaa itselle ja opettanut paljon. Kaikkien odotukset kaveritoiminnasta olivat täyttyneet hyvin. ”Lähtiessäni mukaan ajattelin, että toiminta varmasti enemmän antaa kuin ottaa. Ja niin se on tehnytkin.”

Uuden vuoden alussa moni tekee itselleen pieniä ja suuria lupauksia ja tavoitteita. Mitä jos tulevana vuonna sinäkin tutustuisit ennakkoluulottomasti uuteen ihmiseen? Oman kuplansa rikkominen ei vaadi paljon. Vapaaehtoisemme suosittelevat toimintaa kaikille: ”Mukaan on helppoa lähteä, on vain oma itsensä.”

* Kirjoittaja Minttu Karppinen on Tukiliiton Best Buddies -kaveritoiminnan osa-aikainen Tampereen seudun aluevastaava.

Ihmisiä kesällä aurinkoisessa puistossa.
Best Buddies -kaveritoiminta on määräaikaista, ennakkoluulotonta yhdessäoloa. Kuva kesän 2017 Kohtaa mut -tapahtumasta. Kuvaaja: Rami Marjamäki.