Ihmeellinen ja kummallinen Brighton

05.07.2018

Jaakko Rinne.

Kuinka kauan sinä saat valvoa? Mitä jos juhlista pitäisi lähteä aina klo 20.30? Näitä asioita tuli pohdittua, kun Salon keskustassa toimivan Ihme ja Kumma -kahvilan väki oli Erasmus+ -matkalla Brightonissa tutustumassa paikallisen Stay up Late -järjestön toimintaan.

Järjestö pyrkii parantamaan oppimisvaikeuksista kärsivien ihmisten  itsemääräämisoikeuksia ja mahdollistamaan omatoimisen harrastustoiminnan keräämiensä ryhmien kanssa. Paikallinen kontaktimme Paul Richards ja Gig buddies -porukka hoitivat isännän roolin mahtavalla vieraanvaraisuudella ja innokkuudella.

Itse lähdin reissuun avustajaksi tietämättä kovinkaan hyvin, mihin olin lupautunut. Tiesin, että Ihme ja Kumma -kahvilan työntekijöillä on eriasteisia haasteita arkielämässä kehitysvammojensa vuoksi.

Reissussa tuli kuitenkin todistetuksi, että hyvällä yhteishengellä ja oikeantasoisella tuella haasteidenkin kanssa voi pärjätä lähes omatoimisesti jopa ulkomailla. Heathrown lentokenttäkään ei ollut liian haastava ympäristö 15 hengen porukallemme. Ohjeet kuunneltiin huolella ja jokainen piti toisistaan huolta kannustaen ja auttaen kantamusten kanssa.

Reissun suurin haaste oli yhteinen musikaali Pie in the sky paikallisten Gig buddies -oppimisvaikeusnuorten kanssa. Viikossa tyhjästä toteutettu reilun tunnin musikaali vaati luovaa, mutta tehokasta toimintaa kaikilta osallistujilta. Jokainen matkalainen osoitti uskomatonta sinnikkyyttä ja yhteistyökykyä koko viikon ajan.

Oikeat ihmiset ympärille antavat tarpeeksi, mutta ei liikaa, tukea. #oppimisvaikeudet

Osa taisteli flunssan kourissa, mutta se ei estänyt lavalle nousemista, tanssimista, soittamista ja laulamista.

Varsinainen esitys oli julistus tavalliselle elämälle ja käsitteli unelmia, joita on vaikeaa tai jopa mahdotonta tavoittaa (Pie in the sky). Aiheina oli työpaikan saaminen, ystävän löytäminen, bändissä esiintyminen ja yleisesti hyväksytyksi tuleminen. Projekti päättyi torstaina vapautuneeseen esitykseen, jonka lopussa olevaan bilekohtauksen tanssiin osallistui koko yleisö.

Kaiken kaikkiaan reissu laittoi pohtimaan holhouksen määrää ja ns. laitostumista. On totta, että kaikkea vastuuta ei voi siirtää suoraan nuorille aikuisille, joilla on erityistarpeita, sillä mm. rahojen laskeminen ja yleinen arkielämän organisointi ei ilman apua onnistu. Heillä pitää silti olla oikeus omaan elämään ja omiin valintoihin.

Se vaatii vain oikeat ihmiset ympärille, jotka antavat tarpeeksi, mutta ei liikaa, tukea.

Kiitos Jorma, Armi, Teija ja muu Ihme ja Kumman väki sekä Brightonin Stay up Late-porukka. Teette upeaa työtä!

Jaakko Rinne
Paimio

Kirjoittaja oli Ihme ja Kumma -ryhmän mukana avustajana Brightonissa, Englannissa kesäkuussa 2018.