Äitikamut-podcast: vertaistuellista kokemusten vaihtoa ja voimaantumista

05.09.2022

Äitikamut Tuija Laine ja Pia Ylisuvanto kurkistavat puun takaa. Kuva Laura Vesa.
Tuija Laine ja Pia Ylisuvanto.

Olen erityisnuoren äiti Rovaniemeltä. Ystäväni Tuijan Laineen kanssa tuotimme Äitikamut-nimisen podcastin, joka käsittelee itsenäistyvien erityisnuorten vanhemmuutta. Podcast on kuin radio-ohjelma, joka on äänitallenteina kuunneltavissa radion sijasta internetistä.

Keskimäärin 25 minuutin mittaisissa ja tähän mennessä yli 5000 kuuntelukertaa tavoittaneissa podcast-jaksoissa käsittelemme erityisperhekokemuksiamme eri teemoista: lasten syntymä, päiväkoti, koulu, päivätoiminta, muutto, muuttovalmennus, hyvä ja turvallinen koti, henkilökunnan perehdytys ja läheisyhteistyö.

Lisäksi vaihdamme äitikokemuksiamme omaishoitajuudesta ja sen yhteensovittamisesta työhön sekä jaksamisesta ja jaksamattomuudesta uupumisineen, loppuun palamisineen ja uusine nousuineen.  Podcast-vieraidemme välityksellä pureudumme myös erityisnuoren sisaruuteen.

Käsikirjoittamattomat sisällöt syntyivät äänityshetkellä studiolla

Podcastjaksojen äänen laatuun panostimme tekemällä jaksot studio-oloissa. Studiolle mennessämme jaksoteemat olivat tiedossa, mutta sisällöt syntyivät äänityshetkellä. Olemme saaneet hyvää palautetta äänitallenteiden äänen laadusta ja leppoisasta, rupattelevasta puhetyylistämme.

Tukiliitto.fi/aitikamut

Teimme jaksoja kaiken kaikkiaan kaksikymmentä. Ne ovat kuunneltavissa neljällä kuuntelukanavalla: SoundCloud, Spotify, Google Podcasts ja Apple Podcasts.

Kehitysvammaisten Tukiliitto tarjosi käyttöömme verkkoalustan, josta kaikki Äitikamut- podcastjaksot löytyvät tälläkin hetkellä. Jokaisesta jaksosta on kirjoitettu tekstitiivistelmä ja ne löytyvät osoitteesta: tukiliitto.fi/aitikamut.

Hyödynnä valmiit äänitallenteet tekstitiivistelmineen!

Äitikamut-äänitallenteet ovat vapaasti ja veloituksetta käytettävissä. Ne toimivat esimerkiksi opetustyössä, vertaisryhmissä keskustelujen avaajina, media-alan tukimateriaalina, opiskelijan opinnäytetyön lähteenä, itsenäistyvien erityisnuorten parissa työskentelevien henkilöiden tukimateriaalina, ensitietopäivillä, sopeutumisvalmennuskursseilla ja vanhempainilloissa.

Odotukset ylittävä voimaannuttava kokemus

Äitikamut-podcastin tuottaminen oli positiivinen kokemus. Podcastien tekeminen toimi voimaantumisen välineenä ja keinona prosessoida yhdessä ja turvallisesti niitä kuormittavia asioita, joita olimme aikaisempien vuosien aikana kokeneet suojellessamme lapsiamme palvelujärjestelmän heikkouksilta.

Kuulijapalaute on ylittänyt ennakko-odotuksemme. Olemme saaneet vastaanottaa muun muassa tällaisia ihania palautteita:

”Tuntuu kuin olisitte juttelemassa meidän olohuoneessa ja minäkin olisin jutussa mukana.”

”Vain toinen samoissa vesissä soutanut voi ymmärtää toista. Olette monelle vertaiselle melkoinen henkireikä.”

Perheiden lisäksi Äitikamut-podcast on tavoittanut myös sote- ja media-alan ammattilaisia, mikä on ilahduttanut meitä Äitikamuja vallan kovasti.

Kiitos kuulijoillemme!

Podcastien tekeminen toimi voimaantumisen välineenä ja keinona prosessoida yhdessä niitä kuormittavia asioita, joita olimme aikaisempien vuosien aikana kokeneet suojellessamme lapsiamme palvelujärjestelmän heikkouksilta.

*Kirjoittaja on Pia Ylisuvanto, toinen Äitikamut -podcastin tuottajaäideistä.