Tukiliitto lahjoittaa 15 000 euroa kehitysvammaisten ihmisten ja heidän perheidensä auttamiseen Ukrainassa

07.03.2022

Välitämme lahjoituksen eurooppalaisen kattojärjestömme Inclusion Europen kautta.

Tukiliiton liittohallitus teki viikonloppuna 5.–6.3. nopean sähköpostipäätöksen Ukrainaan jääneiden kehitysvammaisten ihmisten ja heidän perheidensä tukemiseksi. Liitto haluaa kohdentaa avun kehitysvammaisille ihmisille ja heidän omaishoitajilleen, siksi apua välitetään oman katto- ja sisarjärjestön kautta. Inclusion Europe on rakentanut toimivat kanavat avun jakamiseen ja yhteydenpitoon ukrainalaisen sisarjärjestön kanssa. Kattojärjestön apu kohdistetaan niille sotatilan vuoksi apua tarvitseville, jotka jäävät Ukrainaan, eivätkä pysty lähtemään pakolaiseksi.

Venäjän 24.helmikuuta eri rintamilla käynnistämä laaja valloitussota Ukrainaa vastaan on aiheuttanut akuutin humanitaarisen kriisin. Ukrainassa asuvilla kehitysvammaisilla ihmisillä, heidän perheillään ja omaishoitajillaan on suuri hätä. Eurooppalainen kattojärjestömme Inclusion Europe on pitänyt tiivistä yhteyttä Ukrainaan ja luonut kontaktiverkoston sekä kanavat avun välittämiseksi ukrainalaisille ihmisille. Yhteistyökumppanina Ukrainassa on jäsenjärjestö VGO Coalition ja sen paikalliset ja valtakunnalliset jäsenyhdistykset sekä niissä toimivat jäsenet. Inclusion Europe on linjannut, että sen välittämä apu kohdistetaan niihin ihmisiin, jotka jäävät Ukrainaan eivätkä voi lähteä pakoon ulkomaille. Apua tarvitaan kipeästi ja tehdyn arvion perusteella paras tapa auttaa tällä hetkellä on taloudellinen tuki, jonka avulla ihmisten on mahdollista ostaa lääkkeitä, tarvikkeita ja avustamispalveluita.

Tukiliiton 15 000 euron lahjoitus Inclusion Europen keräykseen on poikkeuksellinen, sillä liitto ei yleensä anna lahjoituksia. Lisäksi Tukiliiton liittohallitus päätti tukea tuhannen euron tukimaksulla kattojärjestö Inclusion Europen tärkeää työtä tiedon välittämisessä ja kansainvälisen avun koordinoinnissa.

”Elämme hyvin vaikeita aikoja”

Inclusion Europe järjesti 2.3. Zoom-tapaamisen ukrainalaisen jäsenyhdistyksemme VGO Coalitionin Raisa Kravchenkon ja Yulia Klepetsin kanssa kaikille Inclusion Europen jäsenjärjestöille ympäri Euroopan. Raisan ja Yulian viesti oli pysäyttävä.

”Olemme 118 ukrainalaisen kehitysvammaisten paikallisen kansalaisjärjestön verkosto, joka edustaa noin 14 000 perhettä kaikilta Ukrainan alueilta. Arvostamme lukuisia tukikirjeitä ja tiedusteluja tilanteestamme kansainvälisiltä ystäviltämme. Sota tuli jokaiseen ukrainalaiseen kotiin. Kehitysvammaisen perheenjäsenen elämä ja heidän huoltajiensa velvoitteet muuttuivat paljon vaikeimmiksi, kaikki aikamme on nyt omistettu rakkaillemme, jotka yrittävät selviytyä tästä myrskystä ja jotka eivät kykene ymmärtämään heitä ympäröivää sekavaa tilannetta. Ukrainalaisten kehitysvammaisten perheet elävät hyvin vaikeita aikoja.

Yhteensä yli 261 000 ukrainalaiselle on myönnetty virallinen vammaisstatus psyykkisen diagnoosin vuoksi. Kaikki päiväkeskukset ovat kiinni, kaikki yhteisölliset palvelut lopetettu, osalle se aiheuttaa haastavaa käytöstä. Äidit ovat uupuneita, heillä on usein myös oma sairautensa. Kaiken lisäksi pommitukset, venäläiset sabotööriryhmät, elintarvikepula, jonot pankkiautomaatteihin, apteekkeihin, sairaanhoitopalvelujen puute jne.

Ukrainassa tarvitaan kipeästi muun muassa:

• Lääkkeitä.
  • Saniteetti- ja hygieniatuotteita.
  • Kestoelintarvikkeita; säilykkeet, murot, keksit, tee, kahvi, kondensoitu maito jne.
  • Hyökkäysten aiheuttamien evakuointitilanteiden vuoksi; makuupusseja, patjoja, ensiapulaukkuja, powerbankeja jne.
  • Tukea turvallisempaan paikkaan lähteville: apua kuljetukseen, apuvälineitä rajanylityspaikoille, muun muassa pyörätuoleja.

Kyseessä ei ole sota vain Ukrainaa vastaan, se on sota sivilisaatiotamme vastaan! Arvostamme suuresti myös ponnistelujanne ilmatilamme sulkemiseksi pysäyttääksemme venäläiset ohjukset ja pommikoneet!”

*

Tapaamisen jälkeen tilanne Ukrainassa on käynyt päivä päivältä yhä vaikeammaksi.

Perjantaina 4.3. ilmestyi myös Yleisradion juttu, jossa haastateltiin Raisa Kravchenkoa Ukrainan kehitysvammaisten ihmisten ja omaishoitajien tilanteesta. Juttu syntyi Inclusion Europen ja Tukiliiton yhteydenpidon kautta.

Lue juttu (linkki vie Ylen sivuille): Kehitysvammaiset jäävät Ukrainassa sodan jalkoihin – on vaikea paeta sekä ymmärtää pelottavia muutoksia, sanoo Ylen haastattelema omaishoitaja

Tukiliitto lahjoittaa 15 000 € kehitysvammaisten ihmisten ja heidän perheidensä auttamiseen Ukrainassa. Välitämme avun perille eurooppalaisen kattojärjestömme @InclusionEurope’n kautta. #HelpUkraine