Suomen omaishoidon verkosto: Omaishoitosopimukset saattavat muuttua hyvinvointialueille siirryttäessä

26.10.2022

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt tarjoavat monenlaista tukea omaishoitajille. Suomen omaishoitajien verkoston ajankohtaiset tiedotteet kokovat yhteen tiedon esimerkiksi tapahtumista ja kampanjoista.

Suomen omaishoidon verkostoon kuuluu 23 järjestöä ja säätiötä, jotka yhdessä vaikuttavat omaishoitoperheiden parhaaksi. Omaishoito koskettaa kaikenikäisiä ihmisiä eri elämäntilanteissa. Verkosto yhdistää jäsenjärjestöt, joista jokainen tuo oman erityisosaamisensa omaishoitoperheiden aseman parantamiseksi.

Poimintoja Suomen omaishoidon verkoston tiedotteesta lokakuussa 2022:

Omaishoitajien kohtaaminen -seminaari 2.11.2022
Suomen omaishoidon verkoston seminaari pidetään 2.11. Helsingissä Kampin palvelukeskuksessa ja sitä voi seurata myös etänä. Iltapäivällä kello 13–16 pidettävän seminaarin teemana on omaishoitoperheiden asiakaskohtaaminen. Seminaari on tarkoitettu työssään omaishoitajia kohtaaville ja avoin kaikille kiinnostuneille. Puhujina on asiantuntijoita, sosiaaliohjaajia, järjestötoiminoita ja kokemusasiantuntia. Ilmoittautuminen on auki 28.10.2022 asti seminaarin sivulla osoitteessa
omaishoidonverkosto.fi/kohtaaminen-seminaari

Kannanotto omaishoidon tuen kansallisten kriteerien ehdotuksesta
Suomen omaishoidon verkosto teki kannanoton THL:n ehdotuksesta kansallisista omaishoidon tuen myöntämisperusteista 23.9.2022. Omaishoidon tuki tarvitsee remontin! Suomen omaishoidon verkosto vaatii, että omaishoidon lainsäädäntöä uudistetaan ja että omaishoidon tuen palkkioita korotetaan riittävästi. Omaishoidon kehittäminen on keskeinen tehtävä eduskunnassa seuraavalla hallituskaudella. Lue koko kannanotto verkoston sivulta
omaishoidonverkosto.fi/ajankohtaista

Omaishoitosopimukset saattavat muuttua hyvinvointialueille siirryttäessä
Omaishoidon tuen toimintaohjeet mukaan lukien kriteerit ja palkkioluokat yhtenäistetään vuoden vaihteessa hyvinvointialueittain. Hyvinvointialueet ja kunnat tiedottavat mahdollisista muutoksista ja niiden aikatauluista. Muutos omaishoitosopimuksessa voi tapahtua eri tavalla hyvinvointialueittain riippuen siitä, onko jo aiemmin toimittu yhtymäpohjaisesti yhtenäisin toimintaohjein vai ollaanko tehty tai vielä tekemässä yhtenäisiä toimintaohjeita. Hyvinvointialueiden tulee irtisanoa vanha sopimus kaksi kuukautta ennen sen päättymistä ja tiedottaa asiasta.

Vuoden 2023 tuettujen lomien haku on auennut
MTLH  (Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry) järjestää Omaishoitajaliiton kanssa 21 lomaa vuonna 2023. Tarjolla on lomia omaishoitajille ja hoidettaville yhdessä sekä omaishoitajille ilman hoidettavaa omaista. Lisäksi yksi vertaisloma lapsiperheille, joissa on omaishoitotilanne. Lisätietoa MTLH sivuilta:
mtlh.fi/lomatarjonta/vertaisryhmille/lomat-jarjestoittain/omaishoitajaliitto-ry

Katso myös omaishoitajien verkoston jäsenjärjestöjen tuetut lomat.

Kuinka lakia luetaan -webinaari 16.11.2022
Webinaarin teemana on omaishoitajan oikeudet. Koulutuksessa perehdytään apua tarvitsevan läheisen taloudellisten asioiden hoitamiseen, kuullaan omaishoitajan oikeudesta läheisensä terveystietoihin sekä tarkastellaan omaishoitajan itsemääräämisoikeutta ja omaisolettamaa läheisen kotiutuessa terveydenhuollon yksiköstä. Webinaari on tarkoitettu omaishoitajille, läheistään tukeville sekä järjestöjen, kuntien ja Suomen omaishoidon verkoston toimijoille. Tapahtuman sivu
omaishoitajat.fi/tapahtuma/kuinka-lakia-luetaan-webinaari-3

Ulkokehältä sisäkehälle – isänä erityislapsiperheessä -tilaisuus
keskiviikkona 16.11 kello 17.30–19  Seinäjoen Järjestötalolla ja Teamsilla
Erityislapsiperheen isä, pohditko rooliasi arjen pyörityksessä? Arto Bäckström, erityislapsen isä ja yhteisöpedagogi alustaa aiheesta, jonka jälkeen voidaan keskustella aiheesta yhdessä. Mukaan kutsutaan Oivaltajat-hankkeen Erityiset isät- ryhmäläisiä sekä muita erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten isiä ja asiasta kiinnostuneita. Voit osallistua luennolle joko paikan päällä tai Teamsin välityksellä. Maksuton. Ilmoittautuminen viim. 12.11. Lisätietoja tapahtumasta Facebook-sivulla
www.facebook.com/ivaltajathanke
ja
www.lakeudenomaishoitajat.fi/luennot

Omaishoitajien hyvinvointiwebinaarit
Yhdistykset voivat hyödyntää webinaareja kutsumalla omaishoitajia yhdistyksen tiloihin seuraamaan webinaaria ja keskustelemaan aiheesta yhdessä.

• 17.11. kello 17–18 Palautumisesta osa arkea
  • 8.12. kello 17–18 Kenen elämää elän?

Tarkemmat tiedot Omaishoitajaliiton tapahtumista sivulla
omaishoitajat.fi/tapahtumat

Omaishoitajien viikko on täynnä tapahtumia

Valtakunnallisella omaishoitajien viikolla (20.–27.11.2022) järjestetään tapahtumia yhdistyksissä ympäri Suomen. Kaikki tapahtumat kootaan Omaishoitajaliiton nettisivulle
omaishoitajat.fi/tapahtuma/valtakunnallinen-omaishoitajien-viikko-20-27-22

Pääjuhla järjestetään Turussa 24.11. klo 13–16 Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa. Juhlaa voi seurata myös livelähetyksenä. Lue lisää tapahtuman nettisivulta
omaishoitajat.fi/tapahtuma/valtakunnallisen-omaishoitajien-viikon-paajuhla-turku

Suomen omaishoidon verkosto

Suomen omaishoidon verkosto toivottaa omaisten tukemisesta kiinnostuneet tahot tervetulleeksi mukaan toimintaan. Verkoston kotisivu löytyy osoitteesta
omaishoidonverkosto.fi

Kannattaa ottaa seurantaan myös verkoston some-kanavat.

Aiemmat verkoston tiedotteet löytyvät sivulta
omaishoidonverkosto.fi/materiaalit