Suomen omaishoidon verkosto kokoaa tietoa omaishoitajille

29.03.2022

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt tarjoavat monenlaista tukea omaishoitajille. Suomen omaishoitajien verkoston ajankohtaiset tiedotteet kokovat yhteen tiedon esimerkiksi tapahtumista ja kampanjoista.

Suomen omaishoidon verkostoon kuuluu 23 järjestöä ja säätiötä, jotka yhdessä vaikuttavat omaishoitoperheiden parhaaksi. Omaishoito koskettaa kaikenikäisiä ihmisiä eri elämäntilanteissa. Verkosto yhdistää jäsenjärjestöt, joista jokainen tuo oman erityisosaamisensa omaishoitoperheiden aseman parantamiseksi.

Poimintoja Suomen omaishoidon verkoston tiedotteesta maaliskuussa 2022:

Huhtikuun AlueAvain 27.4.2022
Päin perhettä – Tuetaan monikerroksellisten haasteiden kanssa eläviä omaishoitoperheitä

Keskiviikkona 27.4.2022 kello 12–15 verkossa Teamsin välityksellä. Koulutuksessa keskustellaan monikerroksisten haasteiden kanssa painivien omaishoitoperheiden tilanteista, etsitään ratkaisuja ja jaetaan hyviä käytäntöjä. Aiheina mm. miten tukea maahanmuuttajaperheitä, miten huomioida monimuotoisia perheitä ja järjestöjen tuesta Ukrainan tilanteessa. Puhujina Monimuotoiset perheet verkostosta, Suomen Punaisesta Rististä ja FinFamilta. Tilaisuus on tarkoitettu Omaishoitajaliiton ja Suomen omaishoidon verkostojärjestöjen yhdistystoimijoille ja työntekijöille.
Ohjelma (siirry sivulle)
omaishoidonverkosto.fi/alueavain-huhtikuu
Pääset suoraan tapahtumaan tästä linkistä
Ilmoittautumislinkki

Kiitos Ruuhkavuodet-kampanjaan osallistuneille
Kiitos kaikille kampanjoinnista omaishoidon ja ansiotyön yhteensovittamisessa. Työnantajien tavoittamiseksi ja innostamiseksi omaishoitoystävälliseen työelämään jatkuu. Kampanjasivun omaishoitajat.fi/ruuhkavuodet materiaalit ovat kaikkien käytettävissä. Tallenne Rahkeet riittämään -seminaarissa esiintyneiden ministerien puheista ja muista puheenvuoroista löytyy YouTubesta. Lisätietoa Omaishoitajaliitto ry:n sivulla (siirry sivulle):
omaishoitajat.fi/ruuhkavuodet

Verkoston järjestöjen tietoa ja tukea omaisille

Syty liikkumaan -kampanja omaishoitajille
Huhtikuussa liikutetaan omaishoitajia! Kampanjan nettisivuille kootaan tietoa ja sytykkeitä omaishoitajien liikkumisen tueksi ja kannustukseksi. Omaishoitajat voivat tulla seuraamaan ja osallistumaan tapahtumiin:

• Hauska omaishoitajien hyvinvointijumppa
    Minna Kivelän ohjaamana
    6.4.2022 kello 14
  • Hyvinvointiwebinaari:
    Liikkuva mieli – liikunta ja liikkuminen omaishoitajan arjessa
    20.4.2022 kello 17

Lisätietoja sivulla
omaishoitajat.fi/syty-liikkumaan

Erityinen sisaruus ja aikuisuus -verkkoseminaari 6.4.2022
Kehitysvammaisten tukiliiton järjestämässä verkkoseminaarissa 6.4. kello 12–15 kuullaan pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden aikuisten sisarusten kokemuksia ja pohditaan sisarusten tukea eri ikävaiheissa. Verkkoseminaari on avoin sekä ammattilaisille että heille, joita aihe koskettaa omakohtaisen kokemuksen kautta.  Lisätietoa sivulla
tukiliitto.fi/ajankohtaista/erityinen-sisaruus-ja-aikuisuus

Vertaistukea etänä Toivo-sovelluksella
Toivo on uusi sovellus, joka tarjoaa sairastuneille ja läheisille vertaistukea etänä. Toivon kautta saa yhteyden koulutettuun vertaistukihenkilöön ajasta ja paikasta riippumatta. Toivo-vertaistukisovellus on uusi palvelu, jonka kautta sekä sairastavat että läheiset voivat etsiä itselleen sopivaa vertaistukea. Toivosta voi hakea vertaistukea diagnoosin, oireiden tai elämäntilanteen perusteella, ja vertaistukijoihin saa yhteyden anonyymisti.
Sovelluksessa on mukana mm. Neuroliiton MS-vertaistukijoita sekä Parkinsonliiton ja Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen vertaistukihenkilöitä. Toivo-sovellus on kehitetty kumppanuustoimintana yhdessä OLKA-toiminnan, HUSin ja EJY ry:n välillä. Sovellus on ladattavissa maksutta sovelluskaupoista tai käytettävissä selaimella osoitteessa (siirry sivulle)
olkatoiminta.fi/toivosovellus

Hyvää autismitietoisuuden viikkoa!
Autismiliitto järjestää autismitietoisuuden viikon 28.3.–3.4.2022 kuudennen kerran. Kansainvälistä autismitietoisuuden päivää vietetään 2.4.
Autismikirjon ensiopas perheille. Autismiliitto on julkaissut päivitetyn version Autismikirjon ensioppaasta perheille. Opas on suunnattu perheille, joissa lapsen autismikirjon diagnoosi on tuore. Oppaan sivut löydät osoitteesta (siirry sivulle)
autismiliitto.fi/materiaalia/aineistot/autismikirjon-ensiopas-perheille

Ikäinstituutin Kehitä mielen taitojasi – webinaarisarja
Webinaarisarja esittelee mielen hyvinvointia ikäihmisille. Seuraavassa 6.4. klo 13–14 järjestettävässä Vahvuudet ja mielen hyvinvointi -webinaarissa keskustellaan mielen hyvinvoinnin keskeisestä ulottuvuudesta, luonteenvahvuuksista ja niiden tunnistamisesta.  Vahvuuksista keskustelevat teatterineuvos Ritva Oksanen ja Ikäinstituutin toimialapäällikkö Sirkkaliisa Heimonen. Lisätietoa Ikäinstituutin sivuilta (siirry sivulle)