Selkokieliset ohjeet: Näin toimit äänestyspaikalla

26.04.2021

Oikeusministeriö on julkaissut tietoa vaaleista selkokielelellä. Selkovideot neuvovat, miten toimia äänestyspaikalla tai ennakkoäänestyspaikalla. Tekstimuodossa ohjeet voi lukea huhtikuun selkolehti Leijasta.

Kuntavaalien äänestyspäivä on 13.6.
Ennakkoäänestys järjestetään 26.5. – 8.6.2021.
Kotiäänestykseen ilmoittautuminen päättyy 1.6.2021 kello 16.

Kannattaa äänestää

Äänestämällä voit vaikuttaa oman kotikuntasi asioihin.
Suomi jakautuu kuntiin, joilla on itsehallinto.
Kunnat päättävät monista
tärkeistä asioista ja palveluista.

Kunta kerää asukkailta veroja,
joilla palvelut maksetaan.
Kunnan toiminnasta ja taloudesta
vastaa kunnanvaltuusto.

Kun äänestät, olet mukana
valitsemassa jäseniä oman kuntasi valtuustoon.
Valitut henkilöt ovat kunnanvaltuusto.
Valtuusto valitaan kuntavaaleissa
neljäksi vuodeksi kerrallaan.

Yli 18-vuotias voi äänestää

Sinä voit äänestää kuntavaaleissa,
jos olet yli 18-vuotias
tai täytät 18 vuotta viimeistään vaalipäivänä.

Lisäksi vaaditaan,
että jokin seuraavista ehdoista täyttyy:

  • olet Suomen kansalainen ja sinulla on kotikunta Suomessa,
  • olet EU-maan, Islannin tai Norjan kansalainen
    ja sinulla on kotikunta Suomessa
    tai
  • olet jonkun muun maan kansalainen
    ja sinulla on ollut kotikunta Suomessa
    yhtäjaksoisesti vähintään kaksi vuotta.

 

Selko-ohjeita

Oikeusministeriö on julkaissut ohjeet äänestämiseen yhteistyössä Selkokeskuksen ja LL-Centerin kanssa.

Selkokieli:
Näin äänestät vaaleissa ennakkoon.
Videon pituus 7 minuuttia 22 sekuntia. Julkaisija oikeusministeriö.

 

Selkovideo:
Näin äänestät vaaleissa vaalipäivänä. 
Videon pituus 6 minuuttia 48 sekuntia.  Julkaisija oikeusministeriö.

 

 

Selko-ohjeet tekstimuodossa Leijassa

Tekstimuodossa ohjeet on julkaistu huhtikuun Leija-lehdessä.
Lehti on postitettu tilaajille. Netissä lehteä voi selailla Issuu-palvelussa:
Selkolehti Leija 2/2021

Paperisia näytelehtiä voi tilata toimittaja Jaana Teräväiseltä, sähköpostiosoite
jaana.teravainen@tukiliitto.fi

 

Vaalien sanastoa selkokielellä Ylen sivulla

Politiikan sanat ovat joskus vaikeita,
siksi Helsingin yliopiston opiskelijat
selittävät vaikeita sanoja kuntavaaleja varten.
Löydät sanaston sivulta
Ylen uutiset selkokielellä

 

Tekstin lähteenä on käytetty oikeusministeriön ja Selkokeskuksen vaalimateriaaleja.